اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه

اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه

فاطمه¬عابدین¬نژاد1 دکترجواد¬خلعتبری2

1) دانشجوی¬کارشناسی¬ارشد¬روانشناسی¬بالینی¬دانشگاه¬آزاد¬اسلامی¬واحد¬تنکابن.ایران
2) دانشیارتخصصی¬روانشناسی¬دانشگاه¬آزاد¬اسلامی¬واحد¬تنکابن.ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف :این¬¬پژوهش¬¬با¬هدف¬اثربخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬میزان¬خودتنظیمی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه¬شهر¬رشت¬¬انجام-شد.روش:روش¬پژوهش¬حاضر¬یک¬¬مطالعه¬¬آزمایشی¬وطرح¬تحقیق¬¬آن¬پیش¬آزمون¬پس¬آزمون¬با¬گروه¬کنترل¬است¬برای¬انجام¬این¬¬پژوهش¬از-روش¬نمونه¬گیری¬خوشه¬ای¬تصادفی¬از¬بین¬دبیرستان¬های¬دخترانه¬¬رشت،دبیرستانهای¬ناحیه¬دو،و¬از¬بین¬دبیرستانهای¬ناحیه¬دو¬یک-دبیرستان¬به¬صورت¬تصادفی¬انتخاب¬شد.شرکت¬کنندگان¬مقطع¬متوسطه¬این¬دبیرستان¬که¬تعداد¬آنها311نفر¬بودند¬به¬عنوان¬نمونه¬اولیه-انتخاب¬شدند¬و¬با¬استفاده¬از¬پرسشنامه¬راهبردهای¬یادگیری¬خودتنظیمیMSLQ¬¬مورد¬ارزیابی¬قرار¬گرفتند.و¬از¬این¬نمونه21¬نفر¬به¬صورت-ناقص¬به¬پرسشنامه¬¬جواب¬دادند¬که¬کنار¬گذاشته¬شدند¬و52نفراز¬این¬نمونه¬¬اولیه¬درپرسشنامه¬خودتنظیمی¬نمره¬¬پایین¬گرفتند¬که¬به¬صورت-تصادفی30نفر¬ازمیان¬¬آنها¬انتخاب¬شدند¬که15نفردرگروه¬آزمایش و15نفر¬درگروه¬کنترل¬گمارده¬شدندوبرنامه¬آموزش¬شناختی –رفتاری در¬طول8جلسه90دقیقه¬ای¬هفته¬ای¬یک¬باربر¬رو¬ی¬گروه¬آزمایش¬اجرا گردیددر¬حالی¬که¬گروه¬کنترل¬هیچ¬آموزشی¬دریافت-نکردنند¬درپایان جلسات¬آموزشی¬پرسشنامه¬به¬کار¬رفته¬در¬پیش¬آزمون¬مجددا¬به¬عنوان¬¬پس¬آزمون¬ در¬هر¬دو¬گروه¬¬آزمایش وکنترل اجرا شد. در تجزیه¬وتحلیل¬اطلاعات¬دربخش¬آمار¬توصیفی¬ازنمودار،میانگین-انحراف¬استانداردو در¬بخش¬آمار¬استنباطی¬از¬یومان¬ویتنی-استفاده¬شد.یافته¬ها :آموزش¬شناختی –رفتاری¬به¬دانش¬آموزان¬گروه¬آزمایش کمک¬کرد¬که¬خود¬تنظیمی تحصیلی¬شان¬را¬¬¬ ¬افزایش-دهند.نتیجه¬گیری:با توجه¬به تفاوت¬معنادار¬بین¬گروه¬آزمایش¬وکنترل¬از آموزش¬های¬شناختی – رفتاری¬میتوان¬در¬افزایش-خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬استفاده¬کرد.
کلمات کلیدی : آموزش¬شناختی – رفتاری خو¬تنظیمی¬تحصیلی دانش¬آموزان