بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس

بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس

بهزاد خرمالی1 المیرا جاوید2 صدیقه پوری3 راحیل محمدیان4 غلامرضا حیدری فر5 الهام مقسم6 ملیحه مردانی7

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد گرگان
2) دانشجو دانشگاه الزهرا تهران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد گرگان
4) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد گرگان
5) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد گرگان
6) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد ازادشهر
7) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد گرگان

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
این اختلال در میان کودکان و نوجوانان حدود 5 تا 8 درصد شیوع داشته و شامل سه نوع پرتحرکی، کمبود توجه و کم توجهی و رفتارهای تکانه ای می شود. یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه«بیش فعالی شایع ترین اختلال روانپزشکی کودکان و نوجوانان است»، گفت:«کودک بایستی حداقل معیارهای ابتلا به بیش فعالی را داشته باشد و چنین نیست که هر کودکی که شیطنت دارد را جزء کودکان بیش فعال به حساب آوریم بلکه باید در نظر داشت که بیش فعالی باعث می شود عملکرد کودک افت واضحی پیدا می کند. بیش فعالی شایع ترین اختلال روانپزشکی کودکان و نوجوانان است که به صورت سرپایی با مراجعه به درمانگاه ها، درمان می شوند.این اختلال در میان کودکان و نوجوانان حدود 5 تا 8 درصد شیوع داشته و شامل سه نوع پرتحرکی، کمبود توجه و کم توجهی و رفتارهای تکانه ای می شود.»بچه هایی که دچار بیش فعالی از نوع پرتحرکی هستند بچه هایی بیقرار و ناآرام هستند که هیچگاه در یک جا به شکل ثابت نمی نشینند و دائم در حال راه رفتن هستند که این مشکلات در مدرسه نمود بیشتری پیدا می کند چرا که با رفتارهای خود موجب برهم زدن نظم کلاس شده و یا اگر بتوانند خود را کنترل کنند دائما بر روی صندلی خود در حال تحرک هستند و اصطلاحی که معمولا در مورد این گروه از بچه ها به کار می برند این است که گویا موتوری به پای این کودکان وصل شده که از ابتدای روز تا اواخر شب دائم روشن بوده و خاموشی ندارد.این کودکان از انجام رفتارهای پرخطر لذت می برند و پرحرفی مشخصه دیگر این گروه از کودکان بیش فعال است. اختلال کم‌توجّهی - بیش‌فعالی(به انگلیسی: Attention-deficit hyperactivity disorder)(به صورت مخفف: ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً کودک توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. این اختلال با فقدان توجه، فعّالیت بیش‌ازحد،رفتارهای تکانشی، یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر کودکی با شک ADHD باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه گردد. بسیاری از این کودکان، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند. همچنین ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یااختلال دوقطبی داشته باشند.[۱] ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است، و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند. البته باید خاطرنشان کرد که ای اختلال در سنین بالا وبزرگسالان نیز دیده میشود .حال مااین اختلال رادر شهرستان گنبد در سنین مختلف مورد بررسی قرار داده وتجزیه تحلیل اماری ازطریق روشهای روتین مطالعاتی بروشهای spssوسایر روشها بررسی ونتایج بسیار جالبی بدست اوردیم.
کلمات کلیدی : بیش فعالی تاب اوری استقلال طلبی ابهام رفتارهای تکانشی اختلال دوقطبی