بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90

بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90

الهام یوسفی1 زهرا تاجمیرریاحی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پســـر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90 انجام گرفته است. مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی و علی- مقایسه ای (پس رویدادی) صورت گرفته است. جامعه آماری این مطالعه ، شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان نجف آباد (شامل 10000 نفر 5000 دختر و 5000 نفر پسر) در سال تحصیلی 91-90 بوده که از طریق روش غربالگری نمونه ای به حجم 500 نفر از آن مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار این پژوهش پرسشنامه راتر، فرم ویژه معلمان بوده که یافته های آن از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون 2x و ضریب همبستگی) تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته های پژوهش: یافته های تحقیق نشان داد که میزان کلی شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان نجف آباد 5/5 درصد است که از اين میزان 42/2 درصد مربوط به دختران و 08/3 درصد نیز به پسران اختصاص داشته است. نتایج همچنین نشان داد که بیشترین میزان شیوع اختلالات مربوط به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی و کمترین میزان آن مربوط به مربوط به اختلال رفتارهای نــاســازگارانه (در پسران 43/0 درصد و در دختران 18/0 درصد) می باشد.
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: اختلالات رفتاری دانش آموزان دبستاني ميزان شيوع