اثربخشی آموزش مدیریت والدین در بهبود شاخص استرس والدین کودکان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی
اثربخشی آموزش مدیریت والدین در بهبود شاخص استرس والدین کودکان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی
اعظم فاضلی1 مجید محمود علیلو2 منصور بیرامی3
1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی
2) استاد دانشگاه تبریز
3) استاد دانشگاه تبریز
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین در بهبود شاخص استرس والدین کودکان دارای اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی انجام پذیرفت. روش: طرح پژوهشی حاضر مطالعه تکموردی است. آزمودنیهای این طرح، سه مادر دارای کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی بودهاند. بهمنظور کنترل تأثیر دارو، کودکان از میان کودکان ADHD که حداقل به مدت 6 ماه تحت تأثیر درمان دارویی با ریتالین قرار داشتند، انتخاب شدند. سپس همه آزمودنیها به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. این جلسات بهصورت انفرادی و هفتگی برگزار میشد. آزمودنیها در سه مرحله پیش از آغاز مداخله، پس از اتمام مداخله و با فاصله یک ماه از اتمام جلسات آموزش بهعنوان پیگیری با استفاده از «پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)»، «پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)» و «شاخص تنیدگی والدینی (PSI)» مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، این نتیجه حاصل شد که آموزش مدیریت والدین در بهبود علائم اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی کودکان و بهبود استرس والدین تأثیرگذار است. البته نقش همکاری و مشارکت والدین در اجرای تکنیکهای آموخته شده و انگیزه کافی برای پیگیری جلسات آموزشی قابلتوجه میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که استرس والدین تحت تأثیر مشکلات رفتاری کودکان قرار میگیرد چراکه نتایج حاصل از تأثیر آموزش والدین در بهبود مشکلات رفتاری آزمودنیها در این پژوهش مثبت بود و این تأثیر مثبت روی کاهش استرس والدین نیز ظاثرگذار بوده است. درواقع میتوان چنین استنباط کرد که چنانچه مشکلات رفتاری کودکان در نتیجه آموزش والدین کاهش یافته باشد، استرس والدین نیز کاهش مییابد و بالعکس.
کلمات کلیدی :
واژههای کلیدی: اختلال نقصتوجه ـ بیشفعالی
آموزش مدیریت
والدین
شاخص تنیدگی والدینی(PSI)