بررسی اثربخشی سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب بر تحقق اهداف نظام آموزشی از دیدگاه دبیران زن و مرد دوره دبیرستان شهر ماکو
بررسی اثربخشی سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب بر تحقق اهداف نظام آموزشی از دیدگاه دبیران زن و مرد دوره دبیرستان شهر ماکو
پروین بایرام زاده1 ابوالفضل قاسم زاده2
1) گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2) گروه علوم تربیتی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب بر تحقق اهداف نظام آموزشی از دیدگاه دبیران زن و مرد دوره دبیرستان به اجرا درآمد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماري اين پژوهش، کلیه دبیران شهر ماکو به تعداد 209 نفر می باشد که بوسیله جدول مورگان تعداد 136 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب گردید. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است، روایی پرسشنامه ها توسط اساتید مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ 8/0محاسبه گردید که نشانگر پایایی بالای پرسشنامه می باشد.
تجزیه و تحلیل داده ها در دو قسمت آمارتوصیفی(میانگین، نمودار،فراوانی و.. .) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای) انجام پذیرفت. نتیجه حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیهها نشان میدهد که سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب از دیدگاه دبیران شهرستان ماکو اثربخش است، سبک رهبری موقعیتمدار، سبک رهبری هدایتی، سبک رهبری حمایتی، سبک رهبری مشارکتی مبتنی بر تفکر ناب برای تحقق اهداف نظام آموزشی اثربخش است. اثربخشی سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب از دیدگاه دبیران برحسب جنسیت و میزان تحصیلات، میزان سن و میزان سابقه خدمت متفاوت نیست.
کلمات کلیدی :
کلمات کلیدی: سبک رهبری
تفکر ناب
موقعیتمدار
هدایتی
حمایتی
مشارکتی
اهداف آموزشی.