رابطه بين هوش هيجاني وويژگيهاي شخصيتي باعملكرد تحصيلي دردانشجويان علوم پزشكي البرز

رابطه بين هوش هيجاني وويژگيهاي شخصيتي باعملكرد تحصيلي دردانشجويان علوم پزشكي البرز

مژگان آقامحمدي1

1) كارشناس ارشد مشاوره

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
بررسی عوامل مفید یا مضر بر موفقیت تحصیلی همواره از دغدغه های پژوهشگران نظام تعلیم و تربیت بوده است. در مطالعات متعددی این عوامل به ترتیب اهمیت و تاثیر خود شناسایی و طبقه بندی شده اند.مهم ترین عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی ویژگی های روانی افراد است. بطوریکه نقش شخصیت فراتر از نقش هوش است. مهارتها و توانایی ها هیجانی و اجتماعی که تحت عنوان هوش هیجان مشهور است از جمله پیش بینی کننده قوی پیشرفت تحصیلی هستند .در این پژوهش سعی شده است که بتوانیم عملکرد تحصیلی را از طریق متغیر های هوش هیجانی و ویژگی شخصیتی پیش بینی کنیم. روش یافته ها : این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد که بر روی کلیه ی دانشجویان علوم پزشکی استان البرز که حداقل یک ترم را گذرانده باشند که حدود 924 نفر بوده است که نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ایی مرحله ای و از طریق جدول مورگان 269 نفر انتخاب شدند.مشخصات دموگرافیک آنان و تستهای نئو و هوش هیجانی(گریوزوبرادبری، 2005) از آنان گرفته شد. . دراین مطالعه عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر ملاک وهمچنین چهارعامل هوش هیجانی (آگاهی اجتماعی،مدیریت ارتباط،خودمدیریت وخودآگاهی) وویژگی های شخصیتی (برونگرایی،روان رنجوری،گشودگی به تجربه،باوجدان بودن وسازش پذیری) به عنوان متغیرهای پیش بین درنظرگرفته شده است. ازآزمون همبستگی پیرسون وآزمون رگرسیون خطی تک متغیره وچندمتغیره برای تجزیه وتحلیل داده هااستفاده شد. لازم به ذکراست که تعداد 20 پرسشنامه از 269 پرسشنامه که به صورت ناقص تکمیل شدند،کنارگذاشته وداده های مربوط به 249 (118 دختر، 131 پسر) شرکت کننده باقیمانده درتجزیه وتحلیل مورداستفاده قرارگرفت.اطلاعات بدست آمده براساس اس پی اس اس 16 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج: - مشخص شد که بین برونگرایی و گشودگی با وجدان بودن و سازش پذیری با عملکرد تحصیلی رابطه ی مثبت و معنا دار وجود دارد. همچنین بین روان رنجوری و عملکرد تحصیلی رابطه ی معکوس و معنادار است بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. - نتیجه گیری: - تحقیقات نشلن داده اندکه هوش هیجانی وویژگی شخصیتی ومتغیرهای بسیاری از جمله عملکرد تحصیلی مرتبط است.مطابق با نظریه ها ویافته های قبلی مطالعه حاضر نشان داد 15 در صد تغییرات عملکرد تحصیلی به متغیر ها ی پیش بینی وابسته است .
کلمات کلیدی : هوش هیجانی ویژگی شخصیتی عملکرد تحصیلی