بررسی عوامل موثر بر اجرای اثربخش طرح ارزشیابی توصیفی در شهرستان مریوان

بررسی عوامل موثر بر اجرای اثربخش طرح ارزشیابی توصیفی در شهرستان مریوان

حمزه میرزایی1 مصطفی حاتمی2 محمد رحمان پور3

1) کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران
2) دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه هرمزگان، ایران
3) دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
ارزشیابی توصیفی به عنوان ایده ای جدید، نظام آموزش و پرورش ایران را با تغییراتی مواجه ساخته و دیدگاههای های متنوعی را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در شهرستان مریوان انجام گرفت. بدین منظور با استفاده از روش پیمایشی به بررسی نظرات مدیران پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران شاغل در مدارس ابتدایی شهر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم تعداد 108 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید چند نفر از افراد صاحبنظر قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 برآورد گردید. داده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS محاسبه شد و در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از دید مدیران کلیه عوامل مدیریتی، تکنولوژیکی، تعامل اولیاء، افزایش علاقه به یادگیری، بهداشت روحی- روانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان، در اثربخشی طرح ارزشیابی توصیفی موثر می باشند.
کلمات کلیدی : ارزشابی توصیفی اثربخشی عوامل مدیران