بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان های غیر دولتی منطقه 12 تهران

بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان های غیر دولتی منطقه 12 تهران

مریم خاکی نژاد طهرانی1

1) کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ،دانشگاه آزاد تهران، مرکز-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان های غیر دولتی منطقه 12 تهران انجام گرفته است. درس ریاضی از جمله دروسی است که عملکرد مناسب در آن همواره برای دانش آموزان و والدین آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اهمیت این رشته علمی و در سطه آموزشی، این درس و مسائل مربوط به نقش اضطراب ریاضی در یادگیری ریاضیات است. اضطراب ریاضی به صورت یک ناراحتی در زمانی که دانش آموز می خواهد تکالیف ریاضی انجام دهد یا در هنگام ارزشیابی از درس ریاضی بروز می کند. این پژوهش با هدفی که داشته به بررسی این امر در بین دانش آموزان پرداخته است. در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان منطقه 12 آموزش و پرورش بوده است. حجم نمونه شامل 45 نفر از دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان بوده که 15 نفر از آنان در رشته ریاضی و 15 نفر در رشته تجربی و 15 نفر در رشته انسانی تحصیل می کنند؛ بودند. روش پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف مورد نظر از نوع تحقیقات همبستگی که در مقوله طرح های توصیفی قرار می گیرد انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این پژوهش عبارت بود از پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی (MARS-R) که پایایی آن توسط پلیک و پارکر مورد تأیید قرار گرفت، همچنین اعتبار این پرسشنامه از طریق همبستگی آن با پیشرفت ریاضی مقیاس اضطراب ریاضی اصلی به اثبات رسید. برای بررسی سوالات پژوهش حاضر از طریق بررسی بین میانگین های به دست آمده از مجموع گویه ها برای هر یک از متغیرها بررسی گردید. میانگین اضطراب سنجش در رشته تجربی (25.66) و اضطراب سنجش رشته ریاضی (17.133) و اضطراب سنجش در رشته علوم انسانی (28.4) بوده و حد متوسط اضطراب ریاضی با توجه به تعداد گویه ها نمره 24 است. جهت بررسی دقیق تر از آزمون فیشر (LSD) استفاده شده و نتایج زیر به دست آمده که میانگین اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته انسانی بیشتر از دانش آموزان رشته تجربی و رشته ریاضی بوده و میانگین اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته تجربی نیز بیشتر از میانگین اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته ریاضی بوده است. در نتیجه می توان گفت که بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی : اضطراب ریاضی تحقیقات همبستگی طرح های توصیفی گویه متغیر