اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) در افزایش هوش کلامی کودکان گروه سنی 5 و 6 سال موسسات مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان شهر ساری

اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) در افزایش هوش کلامی کودکان گروه سنی 5 و 6 سال موسسات مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان شهر ساری

هدی منصوری1 پانته آ جهانگیر2

1) کارشناسی ارشد، مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) در افزایش هوش کلامی کودکان مقطع پیش¬دبستانی گروه سنی 5 و 6 سال می باشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون و پس ¬آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سنین 5 و 6 سال مراجعه کننده به موسسات مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان شهرستان ساری در سال 1393- 1392 بوده است، سپس آزمون هوش وکسلر در مورد آنان اجرا گردید و از بین افرادی که هوش آنان متوسط بود 30 نفر به تصادف انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. قبل از اجرای متغیر مستقل «اجرای برنامه فلسفه برای کودکان»، بر روی گروه آزمایش، هر دو گروه با پیش آزمون هوش وکسلر دوره پیش¬دبستانی (ویپسی) مورد اندازه¬گیری قرار گرفتند. در پایان بعد از اتمام آموزش از هر دو گروه آزمون هوش وکسلر دوره پیش¬دبستانی (ویپسی) به¬ عمل آمد. هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده¬ ها از آزمون کوواریانس استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) افزایش معناداری در هوش کلامی کودکان مقطع پیش¬دبستانی گروه سنی 5 و 6 سال داشته است. بررسی های انجام شده، ماندگاری اثر این برنامه را در افزایش هوش کلامی، حداقل تا دو ماه پس از اجرای این برنامه تایید نمود.
کلمات کلیدی : فلسفه برای کودکان هوش کلامی