بررسي رابطه خصوصيات فردي معلمان با فرسودگي شغلي آنان در مدارس شهرستان مرند و حومه
بررسي رابطه خصوصيات فردي معلمان با فرسودگي شغلي آنان در مدارس شهرستان مرند و حومه
زکیه کشاورز1 رضا خدایارلو2 راحله غلامحسین زاده3 فریبا ماهری4
1) معاون آموزشی دوره ابتدائی اداره آموزش و پرورش مرند
2) کارمند - کارشناس مسئول آموزش عمران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
3) مدیر مدرسه دوره ابتدائی، اداره آموزش و پرورش شهر مرند
4) معاون آموزشی آموزش و پرورش شهر مرند
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
در حيطة شغلي هر فردي پديدة استرس و فشار رواني بخش اجتناب ناپذير زندگي حرفهاي او را تشكيل ميدهد و از تجربيات ناشي از شغل سرچشمه ميگيرد. استرس به ميزان كم ميتواند در انگيزش افراد در جهت بالا بردن كارآيي و بهبود اعمال مطرح باشد ولي استرس به ميزان زياد نتايج زيانباري به بار ميآورد. استرس شغلي كه در نهايت منجر به فرسودگي ميشود ما را به سوي نظريات متخصّصان تعليم و تريبت سوق داده تا با استفاده از پايههاي نظري و علمي و نيز تحقيقات مشابه انجام گرفته در ارتباط با موضوع يعني (بررسي رابطة خصوصيات فردي معلمان با فرسودگي شغلي آنان) به بررسي موضوع بپردازيم تا علل و عوامل ايجاد كنندة اين استرسها شناسايي شده و در نهايت بتوان اين عوامل را كنترل كرده و اثرات منفي آنها را كاهش دهيم.
عوامل متعددي ميتواند در بروز فرسودگي شغلي معلمان مؤثر باشد ولي در اين تحقيق به ارتباط جنسيت، وضعيت تأهل، سابقة تدريس، سن و مدرك تحصيلي با فرسودگي شغلي توجه شده و مورد بررسي و تحقيق قرار گرفته است.
کلمات کلیدی :
فرسودگی شغلی
سابقه تدریس
جنسیت
تأهل
سن و مدرک تحصیلی