بررسی تاثیر آموزش خانواده بر آگاهی¬های تربیتی والدین در زمینه رشد اجتماعی، عاطفی

بررسی تاثیر آموزش خانواده بر آگاهی¬های تربیتی والدین در زمینه رشد اجتماعی، عاطفی

فاطمه رضائی1 طاهره نوابی2 عفت یاسی3 محمدرضا امیرآبادی4

1) کارشناس نرم افزار کامپیوتر، هنرآموز آموزش و پرورش شهرستان
2) ارشد روان شناسی کودکان استثنایی- کارشناس مرکز مشاوره شهرستان بیرجند-
3) ارشد روان شناسی تربیتی - سرگروه مشاوره آموزش و پرورش درمیان-
4) دانشجویی ارشد کشاورزی، رئیس سازمان دانش آموزی شهرستان بیرجند-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این تحقیق بررسی چگونگی تاثیر آموزش خانواده بر آگاهی‌های تربیتی والدین در زمینه ویژگی‌های عاطفی و مهارتهای اجتماعی بوده است. به همین منظور دو گروه 40 نفری از مادران دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول شهر بیرجند انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و دارای پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای هر دو گروه بوده. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته 54 سوالی بود که پس از تعیین روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت. پس از اجرای متغیر مستقل برگروه آزمایش (آموزش خانواده به مدت 16 جلسه بوده است) از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و نتایج حاصل از اجرای تحقیق با آزمون t برای گروه‌های مستقل مورد بررسی قرارگرفت. یافته‌های نشانگر این بود که آموزش خانواده به گونه‌ای معنادار بر آگاهی‌های تربیتی والدین در زمینه رشد مهارت-های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. نتایج نشان داد مادرانی که در کلاس های آموزش خانواده حضور داشته اند و در واقع مورد آموزش واقع شده اند شناخت بیشتری از ویژگی های اجتماعی نسبت به مادرانی دارند که در این کلاس ها شرکت نکرده اند. و آموزش خانواده بر شناخت والدین نسبت به ویژگی های عاطفی و اجتماعی (احترام، همکاری، ارتباط، مسئولیت پذیری، استقلال، خشم، ترس، کنجکاوی و محبت فرزندان) تأثیر داشته است.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: آموزش خانواده آگاهی‌های تربیتی والدین رشد عاطفی رشداجتماعی.