تأثیر مداخلات واقعیت درمانی به شیوه مددکاری گروهی بر کاهش رفتارهای اضطرابی نوجوانان

تأثیر مداخلات واقعیت درمانی به شیوه مددکاری گروهی بر کاهش رفتارهای اضطرابی نوجوانان

جمال علی آبادی1 kaivanshokri2

1) کیوان شکری
2) جمال علی آبادی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده: مقدمه: اضطراب یکی از شایع¬ترین بیماری¬های روانی است، به‌منظور درمان و جلوگیری از عود مکرر این بیماری لازم است اطلاعاتی در رابطه با روش¬های درمانی ازجمله واقعیت درمانی کسب کرد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین تأثیر مداخلات واقعیت درمانی به شیوه مددکاری گروهی بر اضطراب نوجوانان است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش¬آموزان دبیرستان انواری شهر سنندج بودند. روش نمونه¬گیری در این پژوهش، به این صورت بود که ابتدا پرسشنامه اضطراب بک ، در میان 150 نفر از دانش¬آموزانی که سنشان زیر 18 سال بود و حاضر به همکاری شدند اجرا شد. افراد با نمره بالا شناسایی شدند و 72نفر از آنان به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (36) و کنترل (36) قرار گرفتند. آزمودنی¬¬های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه درمان گروهی دریافت کردند. در پایان درمان آزمودنی¬ها موردسنجش قرار گرفتند. داده¬های پژوهشی با استفاده از نرم¬افزار آماری SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته¬های پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری وجود دارد(P<0/0001 ). نتیجه¬گیری: مددکاری گروهی با رویکرد واقعیت درمانی بر کاهش رفتارهای وسواسی و اضطرابی نوجوانان مؤثر است. کلیدواژه‌ها واقعیت¬درمانی، مددکاری گروهی، اضطراب، نوجوانان
کلمات کلیدی : واقعیت درمانی مددکاری گروهی اضطراب نوجوانان