بررسی تربیت اخلاقی بر پایه فلسفه تربیت دینی و تاثیر آن بر شادابی و نشاط کودکان ونوجوانان

بررسی تربیت اخلاقی بر پایه فلسفه تربیت دینی و تاثیر آن بر شادابی و نشاط کودکان ونوجوانان

سیما کشاورز1 محمد تقی محمودی2 معصومه صمدی3

1) کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش -
2) دکتری مدیریت و برنامه ریزی-هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد -
3) هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
از آن جای که شناخت در حوزه تربیت اخلاقی و تربیت دینی و تحلیل هریک از مفاهیم فوق ودرک ارتباط ونسبیت آنهاباعث وسعت بینش و افق دید خواهد شد.. لذا جهت روشن گری و تبین نکات اخلاقی ودینی بایستی اقشار مختلف سنی را با مسائل اخلاقی ودینی آشنا کرد. اگر کودکان و نوجوانان ما توسط مربیان کارآمد و آگاه به حوزه¬های تربیت دینی و اخلاقی پرورش یابند، درصد خطا و انحراف بسیار اندک خواهد بود.ازدغدغه های مهم تربیتی چگونگی اجرای شیوه های آموزش بانشاط ودرونی ساختن اخلاق ودین درنهاد کودک است.مربیان مسئولیت خطیر وحساس تربیت کودکان ونوجوانان رابرعهده دارندوبایستی باظرافت ودقت به ایفای نقش بپردازندتا بتوانند آنگونه که باید مسائل تربیتی وآموزه های دینی رادر دل وجان آنان به منصحه ظهور برسانندوتربیت راامری خوشایندسازند . به همین دلیل، عنایت به خوشایند بودن احساس کودکان نسبت به مسائل ،به ویژه آموزه های دینی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین اگر با روش های گوناگون احساس خوشایندی را در آنها پدید آوریم، زمینه های یادگیری رفتارهای مطلوب و آموزه های دینی را ایجاد کرده ایم. دراین مقاله سعی نمودیم تا باآشنایی بامفاهیم تربیت دینی وتربیت اخلاقی وارتباط ونسبیت هریک از آنان وهمچنین طرب ونشاط وتاثیر آن را برتربیت دینی کودکان ونوجوانان را موردبررسی قراردهیم.
کلمات کلیدی : کلیدواژه ها:تربیت تربیت اخلاقی فلسفه تربیت دینی طرب