مطالعه چالشها و راهکارهای رشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی

مطالعه چالشها و راهکارهای رشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی

مهسا دولتیاری1 پرویز دولت یاری2 نبی ساعدی3

1) دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
2) رئیس اداره سواد آموزی کامیاران
3) مدیر آموزش و پرورش کامیاران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده : در اين پژوهش مروری با استفاده از روش بررسی نظری و مشاهدات عینی، ابتدا معنا، مفهوم و ویژگی های رشد اخلاقی توضیح داده می شود. وضعیت رشد اخلاقی دانش آموزان موجود در دبستان به صورت میدانی مشاهده شد،وظایف ونقش عوامل گوناگون در رشد اخلاقی دانش آموزان برای زندگی اجتماعی و وظایف شهروندی امروزی و عواقب عدم آموزش این خصیصه در نظام آموزش عمومی فهرست شد. شیوه ها و روش هاي مختلف ارائه اخلاقیات تا رسیدن به رشد اخلاقی با استفاده از نظریات تربیتی ،صاحب نظران روانشناسی رشد،سخنان بزرگان وصاحب نظران کشور ،روایات ائمه معصوم به بحث گذاشته می شود.ضرورت توجه معلم ،به آموزش و ارزشیابی عملی رشد اخلاقی دانش آموزان (حلقه گمشده در فرایند آموزشی-پرورشی)و در نهایت راهکارهایی جهت رشد اخلاقی دانش آموزان و نقش تربیتی معلم ارائه داد.
کلمات کلیدی : كليدواژگان: اخلاق (Morality ) رشد(Growth ) رشد اخلاقی(Moral development) مراحل رشد اخلاقی