مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان رفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان رفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی
زهرا خلیلی1 سید علی آل یاسین2 فاطمه قلندری3
1) کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خمین
2) استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خمین
3) استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خمین
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده
اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی اختلالی است که شامل بیتوجهی با رفتارهای چون بیدقتی، فراموشکاری در فعالیتهای روزمره و سایر مشکلات مربوط به توجه میباشد و چنانچه به موقع درمان نگردد میتواند به بزهکاری و بروز مشکلهای تحصیلی و خانوادگی منجر شود. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان رفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی 12-6 ساله شهرستان ازنا است. پژوهش حاضر به شیوه شبه آزمایشی با بهره گیری از پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی مشغول به تحصيل در مدارس ابتدائي شهرستان ازنا بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 24 دانش آموز به صورت تصادفی در 3 گروه (الف، ب و ج)، مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه هاي آزمایش به مدت 16 جلسه 45 دقیقه ای در هشت هفته متوالی تحت مداخله درمان رفتاري و شناختي رفتاري قرار داشتند. ابزار سنجش پرسشنامه سنجش مشكلات رفتاري کانرز (فرم معلم) بود. داده ها از طریق آزمون تحليل كواريانس چند متغيري و يك متغيري و با استفاده از نرمافزار SPSS V22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین درمان شناختی رفتاری و درمان رفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی، درسطح (05/0P<) تفاوت معناداری وجود دارد و این نشاندهنده تأثیر مداخله درمانرفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی و عدم تاثیر درمان شناختی رفتاری در کاهش نشانگان بالینی کودکان با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی میباشد.
کلمات کلیدی :
واژگان كليدي: درمان شناختی رفتاری
درمان رفتاری
اختلال کاستی توجه - بیش فعالی