مقایسه تحلیل محتوای دوکتاب درسی پیام های آسمانی پایه هشتم براساس تکنیک ویلیام رومی چاپ سال های تحصیلی 90-89 و 94-93

مقایسه تحلیل محتوای دوکتاب درسی پیام های آسمانی پایه هشتم براساس تکنیک ویلیام رومی چاپ سال های تحصیلی 90-89 و 94-93

شاهرخ محمدی1 سیده زهرا باغبانیان2

1) نویسنده مسؤل:شاهرخ محمدی دانشجوی مقطع دکترای برنامه ریزی درسی واحد علوم تحقیقات تهران
2) نویسنده دوم :زهرا باغبانیان دانشجوی مقطع دکترای برنامه ریزی درسی واحد علوم تحقیقات تهران baghbanian .

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف مقایسه دو کتاب درسی پیام های آسمانی پایه هشتم متوسطه اول که برای دو سال تحصیلی متمادی 90-89 و 94-93 تالیف شده اند انجام گرفته است.روش این تحقیق ، تحلیل محتوا براساس بکارگیری تکنیک ویلیام رومی است جامعه آماری این پژوهش شامل کل محتوا (متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیت های پیشنهادی ) کتاب های مذکور ، پیام های آسمانی پایه هشتم است.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کتب درسی و تفاسیر ناشی از کاربرد تکنیک ویلیام رومی دلالت برآن دارد که هردو کتاب از شیوه مشابه طراحی برخوردارند.درتجزیه و تحلیل پژوهش حاضر براساس تکنیک ویلیام رومی شاخص درگیری یادگیرنده کتاب درسی پیام های آسمانی چاپ سال 90-89 با تصاویر صفر با پرسش ها 7 0/0 که کمتر از شاخص درگیری بین 4/0 تا 5/1 تعیین شده بوسیله ویلیام رومی و با متن ( 01/0 ) است در نتیجه متن و تصاویر و پرسش ها ی کتاب پیام های آسمانی چاپ سال 1390-1389 بطریق فعال طراحی و ارائه نشده اند. چنین کتابی در زمره کتاب های غیرپژوهشی به حساب می آید ولی شاخص درگیری با فعالیت های کتاب 46/0 محاسبه شده است. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل کتاب پیام های آسمانی پایه هشتم که چاپ سال 94-93 است همانند کتاب قبلی است متن ، تصاویر و پرسش ها بطریق غیرفعال طراحی شده اندو ضرایب درگیری آن ها صفر محاسبه شده است تنها ضریب درگیری حاصل از تجزیه و تحلیل فعالیت های هردوکتاب دلالت بر درگیری ذهنی نسبتا مطلوب یادگیرندگان دارند . بنابراین مؤلف با ارائه بخش فعالیت های کلاسی در داخل متن ها و فعالیت های پایانی هر درس معروف به «پیشنهاد» تا حدی درگیری ذهنی مطلوبی را برای دانش آموزان ارائه کرده است . کلیدواژه ها: تحلیل محتوا ، تکنیک ویلیام رومی ، کتاب درسی
کلمات کلیدی : کلیدواژه ها: تحلیل محتوا تکنیک ویلیام رومی کتاب درسی