تحلیل ادراک و تجربه زیسته كاربران شبكه‌هاي مجازي پيرامون دلایل تغيير رويكرد از وبلاگ‌ نويسي به نرم‌افزارهاي مجازي: مطالعه‌ای به روش پديدار‌شناسي

تحلیل ادراک و تجربه زیسته كاربران شبكه‌هاي مجازي پيرامون دلایل تغيير رويكرد از وبلاگ‌ نويسي به نرم‌افزارهاي مجازي: مطالعه‌ای به روش پديدار‌شناسي

علیرضا رشیدی1 کیوان صالحی2

1) علیرضا رشیدی
2) کیوان صالحی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف اين مطالعه تبيين ديدگاه كاربراني است كه قبلا وبلاگ نويس بوده و امروزه به شبكه هاي مجازي مانند تلگرام و اينستاگرام رو آورده اند. اين مطالعه به روش تحقيق كيفي با رويكرد پديدار شناسي تفسير‌گرايانه‌ انجام شد. بدین منظور مصاحبه‌هايي نيمه ساختار با 14 كاربري كه قبلا در مسابقات مختلف وبلاگ‌نويسي در شهر اصفهان بدست آورده‌اند كه امروزه ديگر در اين قسمت فعال نبوده و اين مصاحبه ها با راهبردی هفت مرحله‌ای كُلايزي مورد تحليل قرار گرفت. از10 ساعت مصاحبه‌ها در 4 بخش تجارب شخصي كاربران، اطلاعات و ارتباطات، امنيت، اجتماعي و جامعيت با 18 زير مضمون‌ بدست آمد. نتايج نشان مي‌دهد كه همه كاربران وبلاگ‌ها و وبسايت‌ها دنبال استفاده از برنامه‌هاي به‌روزتر و پيشرفته‌تر برای ارتباط با ديگران در دنياي مجازي هستند و استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي‌ در تلفن‌هاي هوشمند باعث تغيير رويه كاري آنها نيز همانند ديگر كاربران شده است. در این مقاله، چالش‌ها و دلایل تغییر رویکرد از‌ وبلاگ‌ نويسي به نرم‌افزارهاي مجازي مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.
کلمات کلیدی : وبلاگ تلگرام اينستاگرام اطلاعات و ارتباطات امنيت اجتماعي شدن