بررسی تأثیر هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار در شهرستان ارومیه

بررسی تأثیر هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار در شهرستان ارومیه

یحیی ابراهیم زاده1 زهرا رجایی2

1) دانشجوی دکترای مدیریت. منابع انسانی. دانشگاه ازاد اسلامی. کرمان
2) دانشجوی کارشناسی. مدیریت بازرگانی. دانشگاه پیام نور. شیراز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده: تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار در شهرستان ارومیه انجام شده است. از نظر ماهیت تحقیق کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری شامل كليه مشتریان شعب بانک انصار در استان آذربایجان غربی می باشد که با توجه به آمار رسمی موجود برابرا 72500 نفر می باشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران محاسبه شده است که تعداد آنها 384 نفر می باشد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی می باشد و جهت جمع‌آوری داده‌ها نیز از مطالعات میدانی بهره برده‌ و این کار از طریق توزیع پرسشنامه انجام ‌گرفته است. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردیده، بطوری که ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های استفاده شده مورد تایید می باشد. اطلاعات بدست آمده براساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از روش های آمار توصیفی از قبیل میانگین، فراوانی، و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در آمار استنباطی از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رگرسیون خطی و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. فرضیه اصلی تحقیق بیان می کند که هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار در شهرستان ارومیه موثر است. در فرضیه های فرعی، تاثیر هوش رقابتی بر ابعاد ارزش ویژه برند (کیفیت دریافت شده برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند، تداعی از برند) مورد آزمون قرار گرفته است. براساس نتایج بدست آمده، فرضیه ی اصلی تحقیق و زیر فرضیه های آن تأیید شدند. مبنی بر اینکه بنا بر نتایج حاصل از این تحقیق، هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار شهرستان ارومیه تاثیر مثبت و معنی داری دارند (P<0.05). همچنین طبق نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس، در بین ابعاد ارزش ویژه برند، وفاداری به برند به بیشترین میزان و کیفیت دریافت شده برند به کمترین میزان از دیدگاه مشتریان بانک انصار شهرستان ارومیه ارزیابی شدند. در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان نمود که هوش رقابتی بر ارزش ویژه برند بانک انصار تاثیر معناداری دارد (P<0.05).
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: هوش رقابتی ارزش ویژه برند بانک انصار شهرستان ارومیه