بررسی رابطه شیوه های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه در آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان

بررسی رابطه شیوه های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه در آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان

اکرم انهاری1 صغری نعمتی2

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز -
2) کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز - nemati

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه شیوه¬های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران در شهرستان پارس¬آباد مغان با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل کلیه معلمان (۲۹۲ نفر) مدارس مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان پارس¬آباد بودند. که از بین آنها بر اساس جدول مورگان ۱۷۰ نفر به عنوان نمونه با روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط متخصصان تائید شد و برای تعیین پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که ۸۸/۰ بدست آمد. داده¬ها در دو سطح توصيفي (فراواني، ميانگين، انحراف استاندارد) و استنباطي (ضریب همبستگی پیرسون،آزمون t ، رگرسیون چند متغییره) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می¬دهد: که از دیدگاه دبیران بین شیوه-های پرورش خلاقیت( تدریس فعال، الگوی سنکتیکس، تفکر واگرا و ارتباط اجباری) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. و همچنین نتایج نشان داد که بین دیدگاه¬های دبیران زن و مرد در مورد رابطه شیوه¬های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. کلید واژه¬ها: پرورش خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، دبیران متوسطه.
کلمات کلیدی : پرورش خلاقیت پیشرفت تحصیلی دبیران متوسطه.