نقش معلمان درتربیت فرهنگی واجتماعی دانش آموزان

مرتضی بازدار1 کیوان شیخی2 مصطفی رضائی ارده جانی3 صیادسامه آیلار4

1) مدرس دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل
2) دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل
3) دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل
4) دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
معلمان یکی ازافراد کلیدی هستند که نقش مهمی در پرورش نیروهای فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی در زندگی دانش آموزان دارندومی توانند دانش آموزان را که جزئی از افراد جامعه هستند و درآینده نقش ایفا می کنند هدایت وراهنمایی کنندتابتوانند آینده ی جامعه خود را به دست خود رقم زنند.یکی از فعالیتهای لازم وضروری برای معلمان آشنایی آنها به فرهنگ جامعه خود است.معلمی که فرهنگ جامعه خود را بشناسد خیلی بهتر مفاهیم فرهنگ جامعه را به دانش آموز یاد می دهد تامعلمی که به فرهنگ جامعه خود آشنایی کامل ندارد.از هدفهای آموزش دانش آموزان توسط معلمان این است که آنها بتوانند در زندگی روزمره خود تصمیم هایی درست و عاقلانه بگیرندتا این که دانش آموزان بتوانند به طور مؤثر در زندگی اجتماعی شرکت کنند.وتا زمانی که افراد جامعه مهارت هاوعادات معینی را در خود پرورش ندهند نمی توانند به مؤفقیت ورضایت خاطر به زندگی اجتماعی ادامه دهند.جهان وجامعه در حال تغییر و تحول و روبه پیشرفت هستند.این پیشرفت ها در جامعه ممکن است مفید و در موارد دیگر زیانبار باشند.وظیفه معلمان در این زمینه آگاهی دادن دانش آموزان دراستفاده از این تکنولوژی های روز به نحوی که نه به خود و نه به جامعه ضرری وارد کنند.بعضی از کشورها قصد وهدف تغییر یا از بین بردن فرهنگ کشورهای اسلامی را دارند معلمان را می توان به عنوان حافظ و مدافع این فرهنگ ها دانست زیرا آنها می توانند با در اختیار گذاشتن اطلاعات وآگاهی دادن به دانش آموزان ،آنان را از قصد وهدف دشمنان آگاه سازند.یکی از راه های تأثیر گذاری معلم در تربیت وشخصیت دانش آموزان،داشتن محبوبیت و مقبولیت در نزد دانش آموزان است.معلمی که در نزد دانش آموز محبوبیت داشته باشد بهتر می تواند از لحاظ تربیتی درذهن و اندیشه دانش آموز نفوذ کند تا معلمی که محبوبیتی در بین دانش آموزان ندارد.
کلمات کلیدی : معلم تربیت فرهنگی تربیت اجتماعی دانش آموز