آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر رضایت زناشویی زوجین

آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر رضایت زناشویی زوجین

ناهید اعتمادی1 سعید صادقی2

1) - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش روانشناسی عمومی
2) - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)-استاد راهنما

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر رضایت زناشویی زوجین شهر اصفهان (1394) بود.که روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری را کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سه ماهه ی پاییز سال 1394 تشکيل داد. از بین آنان 36 زوج بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ¬کلیه¬ی زوجین¬گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس¬آزمون به عمل آمد.ابزار اندازه گیری مقياس 115 سوالي انریچ(1989) بود و نتایج در با استفاده ازتحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر افزایش رضایتمندی زناشویی و سه بعد (رضایت زناشویی، ارتباط زناشویی، رضایت جنسی،) در زوجین تأثیر دارد(01/0≤ P). بنابراین می¬توان نتیجه گرفت آموزش گروهی با رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی توانسته است که رضایت زناشویی زوجین را بهبود بخشد
کلمات کلیدی : رویکرد رفتار درمانی عقلانی هیجانی رضایتمندی زناشویی