بررسی تأثير اجرای بازي‌هاي آموزشي بر ميزان مهارت خواندن و نوشتن درس فارسي پايه ششم دوره‌ي ابتدايي

بررسی تأثير اجرای بازي‌هاي آموزشي بر ميزان مهارت خواندن و نوشتن درس فارسي پايه ششم دوره‌ي ابتدايي

مریم پیرمرادیان1 احمد شعبانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، گرایش برنامه ریزی آموزشی
2) عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)-استاد راهنما

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثير اجرای بازي‌هاي آموزشي بر ميزان مهارت خواندن و نوشتن درس فارسي پايه ششم دوره‌ي ابتدايي شهرستان تيران و كرون بود، که به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهرستان تيران و كرون درسال تحصیلی 95-1394 به تعداد900 نفر بود و نمونه (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد آزمون پرلز دارای 14 گویه و 4 مولفه تمرکز و بازیابی اطلاعات ،درک و استنباط مستقیم از متن ، تفسیر و تلفیق اطلاعات ، نوشتن تکالیف کوتاه نوشتاری بود. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید ومتخصصان تایید شد و پايايي از طريق الفاي كرنباخ86/. برآورد گردید. جهت تجریه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل کو واریانس یا آنکوا، آزمون لوین، آزمون گولموگورف اسمیرنوف استفاده شد. نتایج نشان داد یک دوره اجرای بازی آموزشی برتمرکز و بازیابی اطلاعات درک و استنباط مستقیم از متن، تفسیر و تلفیق اطلاعات و نوشتن تکالیف کوتاه نوشتاری در دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی تاثیر دارد و تفاوت گروههای مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار بوده است(05/0p<).
کلمات کلیدی : بازي‌هاي آموزشي مهارت خواندن مهارت نوشتن