هنجاریابی مقدماتی آزمون اضطراب امتحان ساراسون ومقایسه میزان اضطراب امتحان بین رشته های مختلف جامعه دختران مقطع متوسطه دوم

هنجاریابی مقدماتی آزمون اضطراب امتحان ساراسون ومقایسه میزان اضطراب امتحان بین رشته های مختلف جامعه دختران مقطع متوسطه دوم

الهام عینالو1 اعظم خسروجردی2 مرضیه نواری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،دانشگاه فردوسی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده،دانشگاه فردوسی
3) کارشناس روانشناسی عمومی ،دانشگاه پیام نور

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی آزمون اضطراب امتحان ساراسون ومقایسه اضطراب بین رشته های مختلف برای دختران مقطع متوسطه بود بدین منظور از جامعه آماری دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان تربت حیدریه به حجم حدودا 5234 نفر نمونه ای به حجم 321 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای و سپس تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه سیاهه اضطراب امتحان را تکمیل نموده اند . پس از جمع آوری داده ها و استفده از آزمون همبستگی ، نتایج نشان داد که با توجه به توصیف های بدست آمده با اطمینان می توان از روایی آزمون برای جامعه مرجع آن را اجرا و در این جامعه بکار برد و همچنین پس از انجام باز آزمایی و دریافت همبستگی بالای دو آزمون پایایی این آزمون نیز تایید شده است .سپس برای مقایسه اضطراب بین رشته های مختلف ،آزمون اضطراب ساراسون را در اختیار نمونه مورد نظر قرار داده پس از جمع آوری داده ها و استفاده از آزمون t نتایج نشان داد که با توجه به توصیف های بدست آمده می شود چنین استنباط کرد که بین رشته های مختلف تحصیلی در میزان اضطراب امتحان تفاوت معنی داری مشاهده نمیگردد واحتمالا به خاطر تشابه جنسیتی و شرایط یکسان فرهنگی ،اجتماعی و آموزشی ایشان باشد.به طور کلی به نظر میرسد محیط خانوادگی،مدرسه واجتماع به یکمیزان در اضطراب این دانش آموزان تاثیرگذاربوده است.
کلمات کلیدی : هنجار یابی اضطراب روایی پایایی اضطراب امتحان رشته های مختلف مقطع متوسطه دوم