بررسی شیوه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی دانش آموزان از نظر دبیران مدارس متوسطه ناحیه یک شهر رشت

بررسی شیوه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی دانش آموزان از نظر دبیران مدارس متوسطه ناحیه یک شهر رشت

منیژه حسنی پورفلاح1 ملیحه حسنی پورفلاح2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم تربیتی برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور تهران جنوب، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده: پژوهش حاضر تحت عنوان شناسایی شیوه های آموزش قانونگرایی و رعایت احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی انجام شده است و مؤلفه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاءامنیت اجتماعی در دو حیطه رسمی و غیررسمی مد نظر قرار گرفته اند. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از منابع مرتبط در دسترس سازماندهی شده است که روایی آن با نظرخواهی از متخصصین بررسی شده است و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ مقدار916/0 به دست آمده است. جامعه آماری شامل دبیران مدارس متوسطه ناحیه یک رشت در سال تحصیلی 89-88 می باشد که از بین آنها 242 نفر بعنوان نمونه به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. هدف از این پژوهش میزان آشنایی با شیوه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش می باشد که پس از جمع آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و همچنین نتایج بیانگر آنست که: بین آموزش های قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی بر ارتقاء امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد، بین آموزش های غیررسمی و ،بین آموزش های رسمی و بین آموزش های رسمی و غیررسمی و رعایت احترام به قوانین و مقررات شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی : کلید واژه:قانون آموزش قانونگرایی احترام امنیت اجتماعی حقوق شهروندی دبیران متوسطه.