تاثیر روابط و تعامل عاطفی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تاثیر روابط و تعامل عاطفی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

سمیرا قاسمی اوماسلان سفلی1 فاطمه دادرس خالدی2

1) دانشجوی کارشناسی رشته دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا،
2) دانشجوی کارشناسی رشته دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
کلاس درس به عنوان یک گروه یا نظام اجتماعی دارای همه ویژگی های سیستم های اجتماعی است که مورد توجه صاحب نظران علوم رفتاری قرار دارد . مدیریت کلاس بر عهده معلم است که قبل از آموزش یا هر گونه اقدام تربیتی و رفتاری باید کلاس درس را در جهت تحقق اهداف ، مدیریت نماید . مدیریت کلاس درس چون سایر مدیریت ها مستلزم کارکردهایی چون طراحی و سازماندهی ، هماهنگی و رهبری ، کنترل و نظارت و ارزشیابی است که بدلیل در هم تنیدگی، این کارکردها از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند . امروزه ، از مهم ترین چالش های یک معلم در کلاس ، ارتباط موثر و صحیح با فراگیران است از طرف دیگر ارتباط معنا دار ، کلید اجرای موفقیت آمیز بسیاری از شیوه های مدیریت در کلاس می باشد . ارتباط عامل اصلی یادگیری است که شاخص های متعددی را در بر می‌گیرد .اهمیت ارتباط در کلاس درس آنقدر زیاد است که بعضی از صاحب نظران معتقدند ارتباط و اداره و کنترل یک کلاس درس لازم و ملزوم یکدیگرند . در برقراری ارتباط با دانش آموزان در کلاس ، معلم با موانع و عوامل زیادی روبروست که آگاهی و تسلط معلم بر این موارد و مهارت های ارتباطی در جهت تحقق اهداف آموزشی امری اجتناب ناپذیر است . این مقاله از نوع توصیفی کتابخانه ای می باشد. نتایج این مقاله حاکی از: ایجاد ارتباط با اولیای دانش آموزان ،تلقی کردن کلاس درس به عنوان یک گروه اجتماعی،ایجاد کلاس دوستانه و صمیمی،توجه به ساختار رسمی و غیر رسمی،رابطه متقابل توام با احترام معلم و دانش آموزان میباشد.
کلمات کلیدی : نظام اجتماعی علوم رفتاری ارتباط عاطفی معلمان موانع و عوامل ارتباط