پیش بینی گرایش به اعتیاد دانشجویان پسر براساس نقش تکانشگری و نظم جویی شناختی هیجان به منظورارایه ی مدلی برای پیشگیری

پیش بینی گرایش به اعتیاد دانشجویان پسر براساس نقش تکانشگری و نظم جویی شناختی هیجان به منظورارایه ی مدلی برای پیشگیری

مهدی نعیم1 رضا کاظمی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران-
2) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ايران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تکانشگری و نظم جویی شناختی هیجان در گرایش به اعتیاد دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اردبیل انجام شد که در سال 1394 مشغول تحصیل بودند.روش استفاده شده در این پژوهش ، از نوع توصیفی- همبستگی بود.در این مطالعه ، 60 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل که با روش نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای انتخاب شده بودند، تحت مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش متغیرها، از مقیاس تکانشگری بارات(BIS)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P) و مقیاس آمادگی به اعتیاد وید و بوچر (APS) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد بين تکانشگری و مولفه های آن با گرایش به اعتیاد همبستگی مثبتی وجود دارد (01/0>P). بين نظم جویی شناختی هیجان و گرایش به اعتیاد از لحاظ آماري همبستگی مثبت وجود دارد(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که تکانشگری حرکتی ، تکانشگری شناختی ، بی برنامگی ، ملامت خویش ، پذیرش ، نشخوارگری و رسیدن به یک دورنما گرایش به اعتیاد را پیش بینی می کنند. با توجه به این که متغیرهای نظم جویی شناختی هیجان و تکانشگری با گرایش به اعتیاد دانشجویان پسر رابطه معناداری دارند، مراکز مشاوره دانشگاه ها می توانند با برگزاری کارگاه هایی، شیوه-های مهار این متغیرها را در موقعیت های مختلف به دانشجویان آموزش دهند و از این طریق، از گرایش آن ها به اعتیاد پیشگیری کنند.
کلمات کلیدی : گرایش به اعتیاد تکانشگری نظم جویی شناختی هیجان.