بررسی نقش مدیریت دانش در سازمان های پیشرو و کارآفرین

علی عبدی جمایران1 علی محدث2 محسن زارع3

1) دانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی، مدرس
2) کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران،
3) 4کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکید مدیریت دانش مبحث مهمی است که در زمینه ایجاد نوآوری وایجاد کارآفرینی در سازمان ها دارای جایگاه ویژه‏ای است. در واقع نوآوری وکارآفريني سازماني به عنوان يکي از شاخه¬هاي اصلي کارآفريني، نقش کليدي در موفقيت سازمان ها دارد. از سويي ديگر، عوامل متعددي بر فرايند توسعه نوآوری وکارآفريني سازماني تاثيرگذار مي¬باشند که يکي از مهم ترين آن ها مديريت دانش و مولفه¬هاي آن مي¬باشد. بهره‌مندی سازمان از رویکرد نوآوری وکارآفرینی برای نیل به بقا، رشد و توسعه نیازمند پرورش رفتارهای کارآفرینانه در میان اعضای سازمان است. امروزه، سرعت تغييرات از رشد چشمگيري برخوردار مي‌باشد و دانش به يک منبع کليدي تبديل گشته است. همگام شدن سازمان ها به عنوان نهادهاي اقتصادي با اين تغییرات, امري چالش برانگيز مي‌باشد که شاید یکی از روش های مهم ماندگاری سازمان ها در برابر چالش های تغییر و نابودی استفاده از دانش کارآفرینی است. در این مسیر مهم ترین عامل موفقیت کارآفرینی سازمانی, مدیریت کردن اثر بخش دانش در سازمان است. از این‌رو در این پژوهش که به صورت کتابخانه ای در امر بسط این مطلب نگاشته شده رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و کارآفرینی سازمانی بررسی می‌شود. بر اساس نتايج این نوشته، مشخص شد که مدیریت دانش از طریق مدیریت بهتر ایده¬ها و فرصت ها و مدیریت اثر بخش دانش می‌تواند منجر به کارآفرینیو نوآوری در سازمان گردد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: سازمان کارآفرین, نوآوری و کارآفرینی مدیریت دانش.