بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر یادگیري درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ي پنجم ناحیه یک شهر کرج

بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر یادگیري درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ي پنجم ناحیه یک شهر کرج

نوشین مسلمان یزدی1

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی,دانشگاه آزاد واحد اردکان یزد,ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده هدف از این تحقیق بررسی تاثیرروش تدریس مشارکتی در یادگیري ریاضیات دانش آموزان دختر در پایه ي پنجم ناحیه یک شهر کرج است. پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با روش نمونه گیری تصادفی خوشه اي انجام گرفت. بدین صورت که از بین مدارس این شهر یک کلاس 27نفري از دانش آموزان دخترپایه پنجم ابتدایی به عنوان گروه آزمایش انتخاب گردید و هم چنینکلاس29نفري ازدانش آموزان دخترپایه پنجم ابتدایی به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این تحقیق گروه آزمایش، دروس پایه پنجم را با روش مشارکتی دریافت کردند و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. مدت اجرا در این پژوهش20جلسه بود. ابزار پژوهش آزمون معلم ساخته بود که قبل از شروع برنامه آموزشی و اجراي روش هاي یاددهی-یادگیري و پس از پایان آن به عمل آمد و براي سنجش یادگیري این درس از نمرات نیمسال اول و دوم دروس پایه پنجم ابتدایی که به صورت کمی بیان شد؛ به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده هاي بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد انجام گرفت. بررسی قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با نرم افزار SPSS نتایج بدست آمده نشان داد بین استفاده از روش تدریس مشارکتی در پایه پنجم ابتدایی ویادگیري ریاضی دانش آموزان تفاوت معنی داري وجود دارد و دانش آموزانی که آموزش جدید را دریافت کرده اند در بین مباحث جمع وتفریق وضرب وهندسه از یادگیري بالاتري در مباحث هندسه وضرب برخوردار شدند. کلید واژه:روش تدریس مشارکتی، روش هاي فعال یاددهی-یادگیري، روش سنتی، یادگیري ریاضی
کلمات کلیدی : کلید واژه:روش تدریس مشارکتی روش هاي فعال یاددهی-یادگیري روش سنتی یادگیري ریاضی