تفسیرهای متفاوت از ماده 101 قانون شهرداری

محمد الهی1 محمد مهدی سلیمانی پور2 محمد خضری پور قرایی3

1) دانشجوی دکتری حقوق خصوصی مؤسسه مدیریت و برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری و استاد دانشگاه آزاد قزوین
2) دانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه امام صادق (ع)
3) کارشناسی حقوق

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
وزارت کشور و شهرداری ها و اداره ثبت اسناد و املاک نهادهایی هستند که با ماده 101 قانون شهرداری مستقیماً مرتبط می باشند. در نهادهای وابسته به این سه دستگاه اجرایی تفسیرهای متفاوتی از ماده 101 قانون شهرداری وجود دارد. ماده قانونی مذکور مرتبط به تفکیک و افراز اراضی می باشد. در برخی از موارد، برداشت نادرست احکام از قوانین راجع به آن ها دچار اختلالاتی در حوزه فعالیت این سه ارگان می گردد؛ این در حالی است که احکام صادره از دادگاه ها و تفاسیر مختلف از مواد قانون شهرداری ها نیز ممکن است در این حوزه به این اختلالات دامن زند. در این مقاله به این موضوع از منظر شهرداری ها می پردازیم و برخی از ابهامات موجود در ماده 101 قانون شهرداری را از جمله شمول یا عدم شمول زمین های با مساحت کمتر از 500 متر مربع در اخذ قدرالسهم شهرداری، میزان قدرالسهم شهرداری از تفکیک و افراز، اخذ قدرالسهم در تفکیک و افراز زمینی که قبلاً قدرالسهمی به شهرداری پرداخته است، نحوۀ انتقال این قدرالسهم به شهرداری، تعیین تکلیف اراضی ای که بر اساس طرح جامع و تفصیلی شهر در خیابان و معابر قرار می گیرند، نحوه تفکیک اراضی اوقافی و چگونگی افراز زمین های مشاعی و ارتباط آن به شهرداری، مورد بررسی قرار می دهیم.
کلمات کلیدی : قدرالسهم شهرداری ماده 101 شهرداری تفکیک اراضی افراز اراضی ثبت اسناد و املاک.