بررسی تاثیر مدیریت دانش در ایجاد و استقرار سازمان یادگیرنده

بررسی تاثیر مدیریت دانش در ایجاد و استقرار سازمان یادگیرنده

علی شیر طاهری1 مهرزاد سرفرازی2 شبنم جعفری3

1) هیت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، ایران -
2) هیت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، ایران -
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
دانش، موتور محركه توسعه دانايي محور بوده، توجه به آن نقش فزاينده‌اي در رشد سازمانها و جوامع خواهد داشت. براي ارائه تصويري از سازمانها و جوامعي كه بيشترين استفاده و بهره‌ را از دانش، در چرخه كامل آن مي‌برند از اصطلاحات سازمان يادگيرنده و در مقياس بزرگتر جامعه یادگیرنده و ملت یادگیرنده استفاده مي‌شود. سازمان ياد گيرنده يا فراگير يك الگوي تغيير يافته براي سازمانها و راهي نوين براي انديشيدن درباره سازمان، در عصر دانش است. يك سازمان يادگيرنده داراي كمترين سلسله مراتب اختيارها، پاداشي برابر در برابر عملكرد يكسان، فرهنگ مشترك و ساختاري انعطاف‌پذير و سازشكار است كه مي‌توان بدان وسيله از فرصتها استفاده كرد و بحرانها را از بين برد. سازمان ياد‌گيرنده، الگوي منحصر به فردي ندارد و به واقع نوعي نگرش يا فلسفه جديد درباره سازمانهاست كه نقشهاي اصلي را به عهده اعضاي سازمان مي‌گذارد. ساختن محيطي يادگيرنده و افزايش شايستگي و قابليت منابع انساني، لازمة ايجاد هر سازمان يادگيرنده است كه هر عضو آن هر لحظه به دنبال يافتن اطلاع از نياز براي تغيير، كسب اطلاعات و دانش لازم، ارائه ايده مناسب و به‌كارگيري آن ايده در عمل، براي تطبيق دادن خود و سازمان با تغييرات ايجاد شده در محيط خارجي است. مديريت منابع انساني براي مديريت دانش بستري فراهم مي كند كه در آن كسب اطلاعات و دانش و به اشتراك گذاشتن آن در سرتاسر سازمان نهادينه مي‌شود و زمينه را براي ايجاد سازماني يادگيرنده فراهم مي‌سازد. نياز سازمانها براي تبديل شدن به سازمانهاي يادگيرنده، فزوني يافته است.سازمان يادگيرنده به مديريت دانش نيازمند است و به عکس. پاسخ به اين پرسش که کداميک زودتر مطرح شده ،غير ممکن است.زيرا براي نيل به موفقيت، هر دو به هم نيازمندند. هرسازمان براي تبديل شدن به يک سازمان يادگيرنده، نيازمند توجه به مفاهيم مرتبط به سازمان يادگيرنده و مديريت دانش است. بنابراين در اينجا بر هر دو مورد تاکيد مي شود. در اين مقاله به دنبال ارتباط بین این دو موضوع ( مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده) می باشم و سعی خواهیم کرد تا حد امکان این موضوع را تبیین وارائه کنیم.
کلمات کلیدی : مديريت دانش ماهيت دانش سازماني عناصر ايجاد سازمان يادگيرند