ارزیابی شاخص‌های ایمنی جایگزین و انتخاب مناسب¬ترین شاخص برای سیستم¬های هشداردهی درون خودرویی

ارزیابی شاخص‌های ایمنی جایگزین و انتخاب مناسب¬ترین شاخص برای سیستم¬های هشداردهی درون خودرویی

قاسم انگیزه1 امیر ایزدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی، گروه عمران، آمل، ایران
2) استادیار دانشگده فنی و مهندسی دانشگاه شمال، آمل ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
چکیده حواس¬پرتی و عدم تشخیص لحظه¬ی ناایمن در فرآیند تعقیب خودروتوسط راننده، باعث شکل¬گیری موقعیت¬های نزدیک به برخورد و تصادفات جلو به عقب می¬شود. سیستم¬های هشداردهنده پرهیز ازتصادف نظیرIVCAWS، با هدف تشخیص موقعیت¬های خطرناک در وضعیت تعقیب خودرو، باعث کاهش خطای انسانی و جلوگیری از در معرض برخورد قرار¬گیری رانندگان می¬شود.IVCAWS به منظور اعلام لحظه¬ی ناایمن از شاخص¬های ایمنی جایگزین در شرایط تعقیب¬خودرو استفاده می¬کند. بنابراین میزان توانایی این سیستم در اعلام لحظه¬ی ناایمن به طور مستقیم به توانایی شاخص ایمنی بستگی دارد. پیش از این شاخص¬های زمان تا برخورد (TTC) و شاخص سرفاصله زمانی (THDW) به عنوان شاخص¬های تشخیص دهنده¬ی لحظه ناایمن در این سیستم¬ها پیشنهاد شده¬اند. تحقیق حاضر به منظور انتخاب شاخص مناسب برای تشخیص به موقع لحظه¬ی ناایمن در سیستم¬های هشداردهنده برخوردهای جلو به عقب،ابتدا به معرفی شاخص¬هایDRAC ، PSD، THDW،TTC ،MTTCبه عنوان مطرح¬ترین و پرکاربردترین شاخص¬ها در مطالعات ایمنی در شرایط تعقیب خودرو پرداخته و در ادامه با درنظرگیری آستانه بحرانی و توسعه مفهوم مجموع زمانهای زیر بحرانی برای هریک ازشاخص¬ها، ارتباط بین شاخص¬ها و توانایی هشدار ناایمنی در هریک از شاخص¬ها را با استفاده داده¬های واقعی و خرد جریان ترافیک مورد ارزیابی قرار داده است.نتایج تحلیل هریک از این شاخص¬ها برروی داده¬های واقعی و خرد ترافیکی مربوط به آزادراه I-80 پروژه¬یNGSIM نشان می¬دهد؛ سه شاخصPSD،TTCو DRAC توانایی در نظرگیری بسیاری از لحظه¬های ناایمن را ندارد. در حالی که استفاده از شاخص THDW، با هشداردهی بالای لحظه¬های ناایمن و بی¬اعتمادی رانندگان همراه می¬شود. اما شاخص زمان تا برخورد اصلاح شده MTTC ؛ با داشتن سناریوی جامع و مطابق با شرایط واقعی برخورد، توانایی بالاتری در تشخیص لحظه¬های ناایمن دارد.از این رو استفاده از شاخص MTTCدر سیستم¬های IVCAWS،باعث ارتقای عملکرد و افزایش کارایی این سیستم¬ها می¬شود.
کلمات کلیدی : واژه¬های کلیدی:شاخص ایمنی جایگزین تصادفات جلو به عقب لحظه¬ی ناایمن سیستم¬های هشداردهنده پرهیز ازتصادف