بررسی تاثیر مزیت های رقابتی در راستای جذب مشتریان در سیستم بانکی

بررسی تاثیر مزیت های رقابتی در راستای جذب مشتریان در سیستم بانکی

یعقوب علوی متین1 امیر چاوشی پور2

1) استادیار پایه10 و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
چكيده پژوهش حاضر شناسایی و الویت بندی تاثیر مزیت رقابتی سیستم بانکی در راستای جذب مشتریان در بانک های سپه شهرستان تبریز پرداخته شده است. اين تحقيق حیث هدف کاربردی و از حیث روش شناسي اين تحقيق توصیفی پیمایشی از نوع میدانی می باشد. جامعه آماری این تحقیق حاضر کارکنان بانک سپه شهرستان تبریز می باشد که حجم نمونه برابر با 240 نفر است. که با توجه به محدود بودن حجم جامعه تمامی افراد جامعه به صورت تمام شمار به صورت نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تعامل قابلیت یادگیری بازار و نوآوری و بازاریابی و مزیت رقابتی توسط دهقان، نبی اله و فاطمه. فتحی، صمد(1391) استفاده شده است. این پرسشنامه دارای 56 گزینه است و چهار زیر مقیاس دارد: قابلیت یادگیری بازار، قدرت نوآوری سازمانی، قابلیت بازاریابی و مزیت رقابتی پایدارتشکیل شده است. روایی و پایایی با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ 88/0برآورد شد. روايي صوري و محتوايي مقياس توسط متخصصان مدیریت مورد تاييد قرار گرفت. كه ضرايب همبستگي اين پرسشنامه 44/0 به دست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. و در آمار استنباطی از نرم افزار spss و lizrer وبا استفاده از روش تحلیل عاملی (اکتشافی و تاییدی) استفاده از تکنیک فریدمن اقدام به رتبه بندی عوامل و مزیت های رقابتی استفاده شده است. و نتایج حاصل نشان داد که قابلیت یادگیری بازار ، قدرت نوآوری سازمانی بیشترین و عامل مزیت رقابتی پایدار و قابلیت بازاریابی کمترین تاثیر را بر مزیت رقابتی سیستم بانکی در راستای جذب و حفظ مشتریان دارد. در نهایت پیشنهاداتی برای جذب و حفظ مشتریان ارائه شده است.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: مزیت های رقابتی جذب مشتریان بانک سپه