توسعه ی عدالت آموزشی و پرورشی از دید گاه اسلام

بدرالسادات صحافی1

1) بدرالسادات صحافی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
ایجاد عدالت آموزشی از دیدگاه اسلام و بررسی چالش های مربوط به نیروی انسانی ، فضای آموزش و پرورش و امکانات و چالش های مالی- اداری در مجتمع های آموزشی و پرورشی شهرستان ابرکوه هدف اصلی این تحقیق بوده است. تلاش ، نیاز و استعداد ذاتی سه معیار عادلانه ی توزیع امکانات بر مبنای نظریه ی اسلامی عنوان شده است.بنابراین فراهم نمودن امکانات آموزشی متناسب با تلاش افراد باعث به فعالیت رساندن استعدادها ی ذاتی و زمینه ساز رشد و آگاهی فراگیران می گردد. رشد فکری از جمله نیاز های بشری است و چون اسلام یک دین همه جانبه می باشد ، عادلانه بودن عوامل ارتقا دهنده ی رشد بشر از جمله اهداف آموزش و پرورش اسلامی می باشد. در این راستا تدابیر و امکانات ویژه ای برای جبران محرومیت دانش آموزان مناطق محروم باید اتخاذ گردد که در مجتمع های آموزشی و پرورشی به دلیل این که همه ی دانش آموزان دارای استحقاق ها و استعداد های مساوی از نظر بعد معنوی و انسانی می باشند، باعث ایجاد شرایط برابر و عادلانه خواهد گردید که این امر به رفع ناهماهنگی در مدارس تک دوره ای کمک کرده و باعث توزیع عادلانه ی امکانات و فضاهای آموزشی ، ‏افزایش کارایی و اثربخشی ، ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش می گردد.
کلمات کلیدی : مدارس تک دوره ای مجتمع آموزشی و پرورشی عدالت آموزشی اسلام فراگیر