بررسی موانع و مشکلات محاسبه بهای تمام شده طرح های عمرانی در دستگاه های اجرایی استان یزد

بررسی موانع و مشکلات محاسبه بهای تمام شده طرح های عمرانی در دستگاه های اجرایی استان یزد

محمد رضا پیرنیا1 فاطمه دین پژوه2

1) کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، ایران.
2) کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
در طول تاریخ، روشهای حسابداری متنوع و متعددی برای انجام دادن فعالیت های اقتصادی در دستگاهای اجرائی دولتی ابداع شده، که در پاسخ به نیازهای زمان، سیر تحولی و تکاملی داشته است. هر چند که سود و زیان به معنای تجاری آن در بخش دولتی موضوعیت ندارد، اما توجه به این نکته لازم و ضروری است که سازمان های دولتی همانند واحدهای بخش خصوصی و بلکه بیشتر از آنها، مسئولیت سنگین بهره برداری صحیح از امکانات تخصیص منابع را بعهده دارند. در این راستا اطلاعات حاصله از حسابداری بهای تمام شده طرح های عمرانی که وظیفه طبقه بندی و تسهیم هزینه ها به منظور محاسبه و تعیین بهای تمام شده طرح ها و پروژه های عمرانی را عهده دار است، می تواند علاوه بر تعیین بهای تمام شده طرح یا پروژه در مراحل مختلف، انحراف هزینه های واقعی را از پیش بینی ها و برآوردهای اولیه مشخص نماید. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر اجرا، از نوع تحلیلی- توصیفی است که با استفاده از نمونه واقعی، سعی در تعمیم نتایج و یافته ها به کل جامعه آماری دارد . این تحقیق بدنیال آن است که ، نارسائی های سیستم حسابداری طرح تملک دارائیهای سرمایه ای را شناسائی نموده و در زمینه بهبود نارسائی های شناخته شده محققین را یاری رساند . جهت جمع آوري اطلاعـات از پرسـشنامه در قالب 28 سوال و در گروه 85 نفری استفاده گرديد و اعتبار محتواي آن از طريق 887%=α مورد تاييد قرار گرفت. نتـايج بدسـت آمـده نشان مي‌دهد كه جهت ايجاد حداقل سطح از سيستم حسابداري بهاي تمام شده در دستگاه‌هاي اجرايي نياز به اطلاعات سازگار، مـستمر، روزآمـد و همچنين تعريف و مشخص نمودن فرايندهاي اساسي حسابداري بهاي تمام شده و مشخص نمودن قابليت اجرايي فرايندها در این دستگاه ها، ضروري مي‌باشد.
کلمات کلیدی : بهاي تمام شده سیستم حسابداری طرح هاي عمراني دستگاه اجرايي.