جستاری در نگارگری ایران

مونا تیرگر1

1) دانشجویی کارشناسی ارشد پژوهش هنر گرایش نقاشی ، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
«شروع نقاشی ایران را می توان در نقاشیهای دیواری ادوار پیش ازتاریخ بویژه دوران پارتیان و ساسانیان جستجو کرد. هنر پارتیان و ساسانیان در ادامه با نقوش کتابهای مانویان پیوند می خورد و این نقاشیها در دوران بعدی, مینیاتور ایران را تشکیل می دهند»(خلج،1389، 26). تفکر و اندیشه عرفانی واسلامی ازطریق نفوذ در ادبیات به نقاشی نیز وارد می شود, این اندیشه ها ازدیرباز در ایران باستان ریشه داشته است. استفاده از نمادها و سمبل ها و پرهیز از هر نوع طبیعت گرایی تلاشی بوده است برای ساختن دنیای خیالی و مثالی و نمایشی از اندیشه های الهی. به طور کلی می توان تحول نگارگری ایران را در مکاتب ، بغدادی، سلجوقی، تبریز اول ، شیراز اول ، جلایری ، شیراز دوم ، هرات ، تبریز دوم ، مشهد ، قزوین ، اصفهان ،جست . مقاله حاضر پژوهشی است درباره نگارگری ایرانی اسلامی و هنرمندان در ادوار مکاتب گوناگون ،وتاثیر اندیشه های آنان درتصویر انسان و طبیعت در نقاشیهای مینیاتور می باشد . البته عوامل دیگری از جمله نظام حاکم و عوامل محیطی نیز تاثیری در نحوه ترسیم این نقاشیها داشته است. در این پژوهش سعی شده است به زبان ساده به تعاریف نقاشی و اصطلاحات ان به صورت مختصر توضیح داده شود.
کلمات کلیدی : نگارگری نگارگری ایرانی اسلامی نگارگری ایرانی