ارزیابی عملکرد دانشگاههای غیرانتفاعی برمبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) به منظور تعیین اولویت های استراتژیک

ارزیابی عملکرد دانشگاههای غیرانتفاعی برمبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) به منظور تعیین اولویت های استراتژیک

مسعود نوری1 فریدون اوحدی2

1) دانشجویی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت و سیستم و بهره وری، گروه مهندسی صتایع، دانشكده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد كرج، ایران-
2) دكترای تخصصی حسابداری،استاد یار گروه مهندسی صتایع، دانشكده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد كرج، ایران-

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(2icesconf.com)
چکیده :
چکیده ارزيابي عملكرد در زمره مهم ترين راهكارهاي ارتقاي اثربخش سازمان تلقي مي گردد. از اين رو مديران و پژوهش گران درصدد ارايه راهكاري مناسب براي ارزيابي سازمان ها بوده اند. در اين ميان روش هاي متعددي از گذشته تا كنون براي ارزيابي عملكرد پيشنهاد شده است. از آن جمله مي توان به كارت امتيازي متوازن، الگوهاي جوايز كيفيت،سنجش عملكرد مالي، هرم عملكرد، منشور عملكرد از چشم انداز و استراتژي BSC اشاره نمود. بی شک می توان گفت کارت امتیازی متوازن یکی از ابزارهای بسیار معروف در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها به‌حساب می‌آید که جدا از جنبه‌های مالی، جنبه‌های غیرمالی را مورد ارزیابی و پوشش قرار می‌دهد. در این مقاله از کارت امتیازی متوازن به‌عنوان مبنا و مدل ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی استفاده‌شده است. با توجه به گسترش این دانشگاه‌ها و مؤسسات و رقابتی که برای جذب دانشجو در میان آن‌ها شکل‌گرفته است، برنامه‌ریزی و ارزیابی بیش‌ازپیش مهم جلوه می‌کند و از سویی با توجه به اینکه بیش از دو دهه از شروع به کار این دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌گذرد، ارزیابی جامع و علمی در این حوزه صورت نپذیرفته است. این مقاله درصدد است تا با استفاده ترکیبی از تکنیک‌های تصمیم گیری چند شاخصه به ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی برمبنای کارت امتیازی متوازن بپردازد. داده‌های اصلی این تحقیق از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری‌شده از متخصصین آموزش عالی کشور که عمدتاً عضو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی صورت گرفته است. در این تحقیق از چند نوع پرسش‌نامه جهت تشکیل مدل تحقیق، بررسی روابط علی و معلولی میان مناظر، شناسایی ارتباط میان معیارهای مناظر کارت امتیازی متوازن، مقایسات زوجی معیارها و در نهایت ارزیابی و الویت بندی شاخص های استراتژیک دانشگاه‌های موردمطالعه پرداخته می شود. در این تحقیق پنج دانشگاه غیر انتفاعی جامع به‌عنوان مطالعه موردی انتخاب شدند و علت انتخاب آن‌ها دو عامل دانشگاه بودن و جامعیت آنها می باشد. هدف این تحقیق به‌کارگیری کارت امتیازی متوازن و تکنیک‌های DEMATEL و ANP برای ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی بر مبنای الویت های استراتژیک آنها می‌باشد. نتایج مورد انتظار تحقیق: 1– شناسایی مهم‌ترین منظر کارت امتیازی متوازن از دو دیدگاه DEMATEL و ANP 2– شناسایی مهم‌ترین شاخص¬ها جهت توسعه‌ی این دانشگاه‌ها ۳– ایجاد مدل بومی کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ۴– شناسایی عواملی که این دانشگاه‌ها و مؤسسات باید در تدوین برنامه‌های آینده خود از آن‌ها استفاده کنند.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن تکنیک‌های تصمیم گیری چند شاخصه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی