رویکردزمینه- محوردرآموزش علوم تجربی و مؤلفه های آن

رویکردزمینه- محوردرآموزش علوم تجربی و مؤلفه های آن

داود معدنی پور1 سید محمد رضا امام جمعه2

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی
2) عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(2icesconf.com)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکردزمینه- محور وشناسایی مؤلفه های آن درآموزش علوم تجربی انجام گرفته است. روش مطالعه سنتز پژوهی با تأکید بر تحلیل یافته های تحقیقات مرتبط پیشین به جهت کاربست در آموزش های حال وآینده می باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تأکید اساسی رویکردزمینه- محور، ایجاد ارتباط بین زندگی روزمره ی دانش آموزان با مفاهیم علوم متداول ودنیای واقعی است تا موجب افزایش میزان علاقه ی دانش آموزان به یادگیری علوم و کمک به بهبود نگرش دانش آموزان شود. ازمؤلفه های این رویکرد می توان یادگیری معنا دار، کسب شایستگی علمی ، ایجاد موقعيت ها ي واقعی حل مساله، درگیرنمودن دانش آموزان درکارهای گروهی، ایجاد زمینه لازم جهت رشدو توسعه استدلال هاي علمي دانش آموزان، برقرای ارتباط بین چهار عرصه خود ، خالق ، خلق و خلقت ، ارزشیابی به عنوان یک فرایندنام برد.
کلمات کلیدی : برنامه درسی علوم تجربی رویکرد زمینه- محور مؤلفه های رویکرد زمینه-محور