تبیین مساله آموزش منطق به نوجوانان: جستاری ناظر بر کاربرد شناسی مغالطات روزمره

تبیین مساله آموزش منطق به نوجوانان: جستاری ناظر بر کاربرد شناسی مغالطات روزمره

سودابه فرزانه قراگزلو1 سیامک صاحبی2

1) کارشناس تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش
2) مدرس دانشگاه فرهنگیان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(2icesconf.com)
چکیده :
خاستگاه علم منطق جلوگیری از خطای در تفکر و مبارزه با مغالطه¬کاری و اغواگری سوفیست¬ها عنوان شده است، امروزه نیز برخی در گفتار یا نوشتار خود به عمد یا غیر عمد مغالطه می¬کنند، پیامد ناگوار این خطاها و مغلطه¬ها کم نیستند چندان که فضایی مسموم و آزاردهنده در جامعه به وجود آمده، تشخیص حق از باطل دشوار و زمینه فریب و گمراهی ایجاد می¬گردد. نگارنده در جستجوی راهی برای کاسته شدن از میزان استدلال¬های فاسد و معیوب و به وجود آمدن فضایی سالم¬تر برای تفکر و گفتمان¬های بی¬آلایش در عرصه اجتماع به بازنمایی نقش و جایگاه منطق پرداخته و ضمن طرح پاره¬ای دلایل روان¬شناختی، دوران نوجوانی را که فرد علاوه بر تحولات فیزیولوژیکی با یک انقلاب و تحول شناختی روبرو می¬گردد زمانی مناسب برای آموزش منطق به شکلی گزینشی مطرح می¬نماید، در این راستا به دلایلی شناخت و آگاهی بخشی نسبت به مغالطات محور توجه قرار می¬گیرد، جست¬وجوی روش¬ها و قالب¬هایی که بتواند ضمن جلب علاقه نوجوانان مهارت آنان را در عمل ارتقا بخشد همراه با روش¬های آموزش فعال و طرح نمونه¬ای کاربردی از موارد ی است که در این نوشتار به آن¬ها پرداخته شده است.
کلمات کلیدی : آموزش منطق نوجوانان مغالطات