توجه به رویکرد پژوهش محوری در مراکز تربیت معلم

توجه به رویکرد پژوهش محوری در مراکز تربیت معلم

حسن محسنی1 زهره سعادتمند2 امیرحسین پاینده3

1) دانشجوی دکتری فلسفه ی تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اصفهان، ایران-
2) استادیار دانشگاه آزاد اصفهان، ایران -
3) دانشجوی کارشناسی دبیری فیزیک، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(2icesconf.com)
چکیده :
پژوهش بیشتر بر حقیقت یابی تأکید دارد. تحقیق و پژوهش نوعی پیشرفت در جهت مشکلات و معضلات اجتماعی به شمار می رود. در عصر دانایی، تأمین زمینه لازم برای توسعه فردی و سازمانی و پیشرفت در عرصه های فرهنگی، آموزشی ،اقتصادی با پژوهش امکان پذیر می شود. در کشور ما در لوایح مختلف و در چهارچوب برنامه های توسعه، به پژوهش توجه و اهمیت خاص شده است. نماد سرمایه گذاری در آموزش عالی، توجه ویژه به نیروی انسانی و تأمین و تربیت آن قلمداد می شود. با این اوصاف بر سر راه رسیدن به آن موانعی از جمله، موانع صوری، تحلیلی، گزینشی و... حاکم است. در این راستا مراکز تربیت معلم نیز از این مقوله مستثنی نبوده و موانعی ساختاری و نگرشی در توسعه پژوهش درآن به چشم می خورد. در صورتی که تلاش متولیان مراکز آموزش عالی در جهت رفع موانع و ایجاد ساختار و زیر بنای لازم پیرامون پژوهش معطوف گردد و می توان به حرکت آن در رسیدن به تعالی امیدوار بود. بودجه ،مدیریت و نیروی انسانی سه شرط اساسی در تحرک بخشیدن به مقوله پژوهش می باشد که همپای توجه به ساختار های زیر بنایی نظیر امکانات کتابخانه ای، دسترسی به اینترنت، کمیته های پژوهشی و توجه به انتشارات پژوهشی میسر خواهد شد.
کلمات کلیدی : آموزش عالی پژوهش تربیت معلم موانع پژوهش تعلیم و تربیت