بررسی وضعیت مولفه های دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان

بررسی وضعیت مولفه های دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان

رضا امین1

1) دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران،

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(2icesconf.com)
چکیده :
دین سنگ بنای سازمان اجتماعی است که بسیاری از زمینه های زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد، همچنین دین به عنوان تجلّی روح جمعی و عامل همبستگی و یکپارچگی جامعه محسوب می‌شود. در جامعه امروز جوانان از یک طرف تحت تأثیر فرهنگ دینی خود هستند و از طرفی دیگر متأثر از نهادهای آموزشی، رسانه های جمعی داخلی و خارجی و عناصر ساخته دنیای مدرن هستند. تردیدی نیست که امروزه پاسخ گویی به چالش های پیش روی جوانان مستلزم تحول بنیادی در آموزش و پرورش است و معلم، اساسی ترین عنصر در نظام آموزش و پرورش می باشد که نقش الگو و راهنمای دانش آموزان و هدایت کننده فرآیند تعلیم و تربیت را بر عهده دارد. بنابراین دانشگاه فرهنگیان بعنوان متولی تربیت معلمان آینده جامعه نقش اساسی را در این زمینه ایفا می‌کند. بر این اساس در پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی به سنجش مولفه های دینداری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشجویان پردیش علامه امینی و فاطمه زهرای دانشگاه فرهنگیان تبریز بوده که از این میان 122 دانشجو به شیوه تصادفی انتخاب شده و از طریق پاسخگویی به پرسشنامه مقیاس دین سنجی برای جامعه دانشجویان (تهیه شده توسط خدایاری فرد و همکاران،1392) در پژوهش شرکت داده شده اند. داده های بدست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و استنباطی t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده نشان داده که از حداکثر نمره ممکن برای زیر مقیاسهای دینی(60 نمره) ، میانگین باورهای دینی54.4 ، میانگین عواطف دینی49.65 و میانگین رفتار دینی 46.97 بدست آمده است. درکل یافته های تحقیق در مولفه باورهای دینی و رفتار دینی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مولفه عواطف دینی بین دانشجویان دختر و پسر رابطه معناداری وجود ندارد.
کلمات کلیدی : دین سنجی دانشگاه فرهنگیان مولفه های دینداری