چگونه اضطراب و تیک های عصبی ناشی ازآن را در دانش آموزم کاهش دادم

چگونه اضطراب و تیک های عصبی ناشی ازآن را در دانش آموزم کاهش دادم

مژگان رسولیان1 اصغر احدی زاده2 ویدا شریفی3

1) دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2) کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
3) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
فرض بنیادی تغییر رفتار و رفتار درمانی این است که رفتار بهنجار و رفتار نابهنجار از اصول روانشناختی یکسانی پیروی می کنند ؛یعنی همان اصول یادگیری که ایجاد و ادامه ی رفتار بهنجار را توضیح می دهند توجیه کننده ی رفتار نابهنجار نیز هستند .به سخن دیگر ،فردی که دارای رفتار نابهنجار است ،مانند فردی که دارای رفتار بهنجار است ،رفتار بد و نیک خود را آموخته است ،بنابراین برای اصلاح رفتار نابهنجار فرد باید شرایط مناسب یادگیری را فراهم آورد و از این راه به تغییر رفتارهای نابهنجار و جانشین ساختن آنها با رفتارهای بهنجار اقدام کرد.(سیف،1387 ،ص.45) مدت 18سال است که در آموزش و پرورش استثنایی مشغول به خدمت می باشم.در ابتدای سال تحصیلی جاری به عنوان مشاور، مشاهده نمودم که اکثر دبیران از دانش آموزی به نام احسان که دچار اضطراب شدید و تیک های عصبی فراوان است شاکی هستند.بنابراین برخود وظیفه دانستم تا نسبت به رفع این مشکل بکوشم و برای رسیدن به این هدف از همکاران،کارشناسان و منابع مطالعاتی گوناگون بهره جستم برای این منظور از روش الگوگیری و بازداری زدایی و همچنین حساسیت زدایی منظم استفاده شد . روش الگوبرداری برای ایجاد رفتارهای مختلف هم در موقعیت های آموزشی و هم در موقعیت های بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. روش باز داری زدایی با استفاده از الگو برداری در رفتار درمانی کاربرد فراوان دارد .از جمله برطرف کردن ترس افراد از اشیاء،ایجاد تعامل اجتماعی ،ایجاد رفتار جرات ورزی نتایج نشان داد که اعمال روش های مذبور موجب کاهش رفتارهای نامطلوب در دانش آموز گردیده است.
کلمات کلیدی : اضطراب تیک عصبی اصل حساسیت زدایی اصل الگوبرداری