اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر تحمل استرس و کنترل تکانه دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد

اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر تحمل استرس و کنترل تکانه دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد

هادی جاوید زاده1 سهیلا شهری2

1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود برتحمل استرس و کنترل تکانه دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان مدارس غیر دولتی شهرستان یزد انجام گرفت. روش تحقیق در پژوهش حاضر شبه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان مدارس غیر دولتی شهرستان یزد که به روش نمونه گیری خوشه ای 2 مرحله ای تعداد 80 نفر انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. آموزش مهارت ابراز وجود به مدت 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان بود (که مقیاس های تحمل استرس و کنترل تکانه در این تست لحاظ شده است .)بر روی آنها اجرا گردید.یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی آموزش مهارت ابراز وجود موجب افزایش تحمل استرس و کنترل تکانه دانش آموزان نمی گردد.
کلمات کلیدی : ابراز و جود تحمل استرس و کنترل تکانه