اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد

اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد

هادی جاوید زاده1 سهیلا شهری2

1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت ابراز وجود بر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان مدارس غیر دولتی شهرستان یزد انجام گرفت. روش تحقیق در پژوهش حاضر شبه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان مدارس غیر دولتی شهرستان یزد که به روش نمونه گیری خوشه ای 2 مرحله ای تعداد 80 نفر انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. آموزش مهارت ابراز وجود به مدت 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان بود (که مقیاس های بر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری در این تست لحاظ شده است .)بر روی آنها اجرا گردید.یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی آموزش مهارت ابراز وجود موجب ابهبود بر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری دانش آموزان نمی گردد.
کلمات کلیدی : ابراز و جود بر روابط بین فردی و مسئولیت پذیری