اثر بخشی آموزش معنا گرايي اسلامي بر وجدان كاري مربيان پيش دبستاني شهر يزد

اثر بخشی آموزش معنا گرايي اسلامي بر وجدان كاري مربيان پيش دبستاني شهر يزد

مریم دهقان بنادکی1 مجید صادقی بخی2

1) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی
2) کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
وجدان کاری عاملی است که باعث ایجاد نظم در کار و حس انجام وظیفه در افراد می شود . توجه به مفهوم وجدان کاری در سازمان ها و مراکز آموزشی ،توجه به اخلاق و روابط انسانی است. زیرا خلاق تعهد ایجاد می کند و باعث می شود افراد نسبت به وظایف و رفتار شغلی خود به بهترین شکل و بدون وجود عامل کنترل خارجی حساس باشند.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنا گرايي اسلامي بر وجدان كاري مربيان پيش دبستاني شهر يزد بود که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به كار بوده اند. روش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شد، به این صورت که از بین مربیان پیش دبستانی شهر یزد به صورت تصادفی ناحیه دو یزد انتخاب وبه صورت تصادفی 20 مرکز انتخاب و پرسشنامه وجدان کاری(NEO) بین این مربیان که تعدادآنها100نفر بود توزیع شد و بعد از پاسخ به پرسشنامه توسط مربیان پیش دبستانی ،از بین 60نفر که واجد شرایط بودند ودر پرسشنامه نمره پایینی کسب کرده بودند 30 نفر به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش (15 نفر)وگروه کنترل (15 نفر)قرار داده شدند، گروه آزمایش به مدت 8 جلسه‌ی 120 دقیقه‌ای تحت برنامه‌ی آموزش معنا گرايي اسلامي قرار گرفتند، و در پایان از مربیان آزمون بعمل آمد و برای تحليل نتايج از تحليل کوواريانس (ANCOVA) استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش معنا گرايي اسلامي بر وجدان كاري مربيان پيش دبستاني تاثیر مثبت دارد(P<0/01). همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات در ابعاد وجدان كاري (قابليت اتكا و موفقيت مداري) دارای تفاوت معنی‌داری هستند.(P<0/01). نتیجه می‌شود آموزش معنا گرايي اسلامي توانسته است بر وجدان كاري و ابعاد آن تاتير مثبت داشته باشد. و این نتیجه می تواند در جهت تقویت وجدان کاری آموزگاران ،دبیران و به کار گرفته شود.
کلمات کلیدی : معنا گرايي اسلامي وجدان كاري مربيان پيش دبستاني