شناسایی عوامل مؤثر بر جذب سپرده در بانکهای خصوصی شهر ایلام
شناسایی عوامل مؤثر بر جذب سپرده در بانکهای خصوصی شهر ایلام
فرشته فتح الهی1 ثریا چترسیاب2
1) دانشگاه آزاد واحد ایلام
2) دانشگاه آزاد واحد ایلام
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
بانك مؤسسهاي است مشتري مدار كه بايد به جلب و جذب مشتري و همچنين، افزايش رضايت مشتريان و حفظ مشتري اقدام نمايد؛ زيرا مشتري سرمايه اصلي بانك است. جذب منابع از اهداف كليدي و اساسي و راهبردي بانكها و مؤسسات مالي اعتباري به شمار ميرود. و نقش ويژهاي در ارائه خدمات بانكها ايفا ميكند و شاخص مهمي در ارزيابي ميزان موفقيت بانكها محسوب ميشود. هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر جذب سپرده در بانکهای خصوصی شهر ایلام میباشد. بدین منظور ابتدا با مطالعه مقالات و تحقیقات انجام گرفته در این حوزه و همچنین مصاحبه با کارشناسان بانکی 16 عامل شناسایی شده که در مرحله بعد با استفاده از تأیید عاملی از این 16 عامل 12 عامل به عنوان تأثیر گذارترین عوامل شناسایی شدند. سپس اقدام به طراحی پرسشنامه گردیده و بعد از تأیید روایی و پایایی آن توسط صاحبنظران و کارشناسان مربوطه، پرسشنامه بین جامعه آماری که در این تحقیق مدیران، کارکنان و کارشناسان 10 بانک خصوصی شهر ایلام بود، توزیع و بعد از جمع آوری، با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر رابطه مثبت و معناداری بین حجم سپردههای جذب شده و رضایت مشتریان از سازمان، کیفیت خدمات، تنوع خدمات، رضایت مشتریان از مهارت کارکنان، اعتماد پذیری مشتریان، میزان درآمد سرانه، تعداد شعب، نرخ سود واقعی و حجم تسهیلات اعطایی و رابطه منفی و معنادار با شاخص قیمت سهام و شاخص قیمت مسکن، نرخ اسمی ارز و نرخ سود تسهیلات اعطایی بود.
کلمات کلیدی :
جذب سپرده
کیفیت خدمات
تنوع خدمت
معادلات ساختاری