بررسی ارتباط اهمیت برند بر جذب مشتری در فروشگاه های مواد غذایی شهرستان بابل

بررسی ارتباط اهمیت برند بر جذب مشتری در فروشگاه های مواد غذایی شهرستان بابل

سید رضا موسوی زاده1 آرمان مفیدی2 الهه پورکیا3 نجمه آهنگری کیاسری4

1) استاد
2) دانشجوی کارشناسی ارشد
3) دانشجوی کارشناسی ارشد
4) دانشجوی کارشناسی ارشد

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
رفتار مصرف کننده رشته نوپایی است. اولین کتابها در این زمینه به دهه 1960 میلادی برمی گرددد با این وجود این مبحث سابقه طولانی تری دارد. برای مثال در اوایل دهه 1900 نویسندگان در مورد چگونگی استفاده از اصول روانشناسی در تبلیغات به بحث و بررسی پرداخته اند. امروزه علم بازاریابی دریافته است که تصمیم گیری خرید برای مصرف کننده یک فرایند مستمر است و نه آنچه که به سادگی در لحظه خرید روی دهد. اگر چه مبادله بخش مهمی از رفتار مصرف کننده است امّا دیدگاههای وسیعتر امروزه بر کل فرآیند مصرف که در بر گیرنده عوامل مؤثّر بر رفتار مصرف کننده( قبل ،در حین و بعد از خرید است) تأکید دارند . در تحقیقاتی که بر روی رفتار خرید مصرف کنندگان انجام شده است، تلاش شده تا به بررسی نوع محصولات مورد توجه مصرف کنندگان، روش و تعداد خرید و عوامل موثر بر آن بپردازد.ولی آگاه شدن از علتهای رفتار مصرف کننده یا خریدار چندان ساده نیست زیرا به طرز فکر و آنچه در ذهن خریدار میگذرد مربوط می شود. برای انجام این بررسی ها عموما از مدل محرک- پاسخ استفاده می شود. در این مدل عوامل انگیزشی و محرک های بازاریابی وارد جعبه سیاه مصرف کننده می شود، و او تحت این شرایط خاص واکنشهای مشخّص از خود نشان می دهد. با در نظر داشتن متغیرهای تحقیق و همچنین جهت سهولت در کار از نرم افزار لیزرل استفاده شده و سپس با توجه به جامعه آماری تحقیق که در دو گروه 100 نفره می باشد به توزیع پرسشنامه اقدام نمودیم و با عنایت به اینکه روش تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است و از لحاظ هدف کاربردی خواهد بود مراحل صورت گرفته شد و سپس با توجه به نتایج مشخص گردید که متغیرهای اثرگذار و رابطه دار در این پژوهش چه می باشد و متناسب با این امر پیشنهاداتی صورت گرفت.
کلمات کلیدی : مصرف کننده برند آگاهی تبلیغات مشتری و خرید.