نقش مدل کسب و کار بر گزارشگری مالی

مجتبی قنبرزاده1 شاهپور اسماعیلی2

1) دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تهران- پردیس البرز
2) دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تهران- پردیس البرز

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
واژه مدل کسب و کار از جمله موضوعاتی است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته و به دنبال بررسی چگونگی امکان بهبود محتوی اطلاعاتی صورتهای مالی است. مدت زیادی از ورود اصطلاح «مدل کسب و کار» به ادبیات گـزارشگری مـالی نمی¬گذرد. این اصطلاح دارای معنایی دوپهلو و ابهام آمیز بوده که هنوز امکان رسیدن به یک اجماع کلی در خصوص معنای آن در ادبیات گزارشگری مالی فراهم نشده است. بکارگیری این واژه در واقع آغاز دوباره¬ای است درباره اینکه گزارشگری برون سازمانی تغییر دیدگاه داده و از گزارشگری شرکتی به سمت مدل گزارشگری کسب و کار سوق پیدا کرده است. در این مقاله سعی شده است پیش زمینه وسیع تری از مفهوم مدل کسب و کار، ارتباط آن با مفهوم خلق ارزش و گزارشگری مالی ـ از حیث تاثیر بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری ـ مورد بررسی قرار گیرد. تحقیقات نشان می¬دهد مدل کسب و کار باید در گزارشگری مالی و ارائه صورت¬های مالی ایفای نقش نماید. در غیر این صورت، اطلاعات ارائه شده در گزارشگری مالی، اطلاعاتی نامربوط محسوب شده که نمی¬تواند بیانگر بیان صادقانه¬ای از واقعیت¬های اقتصادی باشد. از اینرو، قابلیت مقایسه دشوارتر شده و باعث می¬شود درک صورت های مالی با مشکل مواجه می¬شود. بنابراین، بکارگیری این مدل در ادبیات استانداردهای حسابداری بین¬المللی(IAS) ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کلمات کلیدی : مدل کسب و کار خلق ارزش بوم مدل کسب و کار ویژگی¬های کیفی اطلاعات مالی