رابطه فضای عاطفی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه

مرضیه سادات سیدخراسانی1 مجید صدوقی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، ایران -
2) استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
در جامعه امروز شناخت عواملی که به پیشرفت تحصیلی منجر می شود، اهمیت ویژه ای دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه های اول ، دوم و سوم دوره متوسطه شهرستان کاشان بود. نمونه پژوهش شامل 320 دانش آموز دختر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده « هیل برن » (1964) و از معدل دانش آموزان بعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی( میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی ( تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین جو عاطفی اعضای خانواده و پیشرفت تحصیلی (0.01> P ) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه از بین خرده مقیاس های هشتگانه جو عاطفی خانواده، بهترین پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را، تشویق کردن نشان داد.
کلمات کلیدی : فضای عاطفی خانواده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان