تعیین رابطه ارزش افزوده و عوامل انتخاب بازار در صنایع نفت و گاز (مطالعه موردی شرکت نفت و گاز پارس)

تعیین رابطه ارزش افزوده و عوامل انتخاب بازار در صنایع نفت و گاز (مطالعه موردی شرکت نفت و گاز پارس)

طهمورث سهرابی1 حمید حدادی2 نادر خوشنواپور3

1) استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز
2) کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقيقات (تهران)
3) مدرس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد رباط کریم

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان تاثیر گذاری ارزش افزوده بر معیارهای انتخاب بازار و میزان سهم بازار در شرکت نفت و گاز پارس می باشد. مولفه هاي اصلي اين پژوهش عبارتند از معیار اندازه ی بازار، رشد بالقوه ي مورد انتظار بازار(استعداد بازار)، هزینه، سازگاري بازار هدف با اهداف و منابع سازماني، موقعيت رقابت، تناسب محصول، شرایط سياسي – قانوني، شباهت بازار، پيش بيني نسبت سود به حجم سرمایه گذاري. این تحقیق دارای 10 فرضیه بوده و از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مجموعه روساي بلافصل، مديران و مجريان فاز ها و معاونين در شهر تهران می باشند که براساس فرمول نمونه گيري كوكران، حجم نمونه 59 نفر انتخاب گردیده است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 38 سوال مبتنی بر متغیرهای تحقیق با طیف لیکرت 5 گزینه ای بوده است. روایی یا اعتبار تحقیق از طریق نظرخواهی از اساتید و خبرگان صنعت نفت و گاز و پایایی از طریق معیارآلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و آزمون T استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به آزمون فرضیات صورت گرفته وپاسخ های ارائه شده شواهدی بر رد فرضیه ها یافت نشد.
کلمات کلیدی : ارزش افزوده بازار سهم بازار بازاریابی