مدیریت اضطراب و کیفیت زندگی در مادران کودکان با نیازهای ویژه از طریق درمان مثبت

مدیریت اضطراب و کیفیت زندگی در مادران کودکان با نیازهای ویژه از طریق درمان مثبت

عباس گل نژاد1 علی غنایی2

1) مدرس دانشگاه علمی کاربردی
2) استادیار و عضو هیاًت علمی دانشگاه فردوسی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
هدف: داشتن فرزند کم توان ذهنی، موجب استرس در محیط خانواده می شود که تأثیر آن می تواند به صورت اضطراب و افسردگی در مادرمتجلی شود. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر درمان مثبت درکاهش اضطراب در مادران دارای کودك کم توان ذهنی انجام گرفت. بنابراین، در این مطالعه یک تلاش برای کمک به مادران انتخاب شده کودکان داری دارای نیازهای ویژه برای مدیریت استرش شان ازطریق درمان مثبت انجام شد. روش: این پزوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بود.نمونه 30نفرازمادران دارای نیازهای ویژه درمحدودسنی بین 2۳تا۳8سال بودندکه با استفاده از نمونه گیری هدف مندازمدرسه استثنایی شهر مشهد انتخاب شدند.اطلاعات درباره اضطراب مادران ، به کمک پرسشنامه های اضطراب آشکار و پنهان اشپيل برگر و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، کسب شد. درمان مثبت در شش جلسه و به مدت دو هفته داده شد. در پایان شش جلسه، افراد مجددا ارزیابی شدند. کاهش قابل توجهی در میانگین اضطراب از بسیار بالا (45/23) ، متوسط (76/11) پس از درمان مثبت مشاهده شد. افزایش قابل توجهی در میانگین کیفیت زندگی از متوسط (42/۲۱) به بالا (14/33) پس از درمان مثبتوجود داشت.محاسبه همبستگی رابطه مثبت (r = 0.522) بین سن کودک و سن مادر را نشان داد.تجزیه و تحلیل عاملی استراتژی منحصر به فرد ازدرمان مثبت را نشان داد،که درمان مثبت اثر قابل توجهی در مدیریت اضطراب و افزایش کیفیت زندگی در نمونه. داشت . تجزیه و تحلیل تفکیک کننده سن کودک رابه عنوان پیش بینی اضطراب نشان داد.
کلمات کلیدی : اضطراب درمان مثبت کیفیت زندگی استرس کودکان دارای نیازهای ویژه